Yeni Başlayanlar için Orta Seviye AutoCAD Dersleri #4-3 Boyutta Görüntüleme

 

 AutoCAD 2 boyut 2B “2D” çizimlerinizde kullandığınız plan görünüş dışındaki bir nesneyi görüntüleyebilmeniz için birkaç yola sahiptir.

NOT:

Şimdi, 3B Temeller “3D Basics“ çalışma ortamına geçmek için çok iyi bir zaman. Durum çubuğundaki çark simgesine tıklayın ve aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi 3B Temeller “3D Basics“ çalışma ortamını seçin.

 

3B Temeller “3D Basics“ çalışma ortamına geçtiğiniz zaman, şeritteki araç paletleri değişecektir. Bu, 3 boyutta 3B “3D” daha sık kullanacağınız araç ve simgeleri bulmanızı kolaylaştıracaktır.

İlk olarak Görselleştirme “Visualize“ paletine bakacağız.

Farklı görünüşleri öğrenmenin en hızlı yolunun bu olduğunu buldum ve ilerde başka bir yol da göstereceğim; ancak şu an için bu,

AutoCAD nesnelerinin farklı görünüşlerini 3 boyutlu 3B “3D” olarak görmenin en hızlı ve en net yolu budur.

Bu DWG dosyasını açın; daha sonra bu resme birkaç farklı açıdan bakacağız.

İlk açtığınızda, çizimi plandan (üstten) görürsünüz ve doğrudan doğruya Z ekseninden aşağı doğru bakarsınız. X eksenini, tanıdık konumunda, sağa doğru pozitif ve pozitif Y ekseni yukarı doğru şekilde görürsünüz.

Yukarıda şekilde görülen Görselleştirme “Visualize“ araçlarını kullanarak AltBottom“ görünüşü seçin. Şimdi, negatif Z ekseninden orijine doğru bakıyoruz.

Yukarıdaki şekilde görüldüğü üzere, pozitif X ekseninin şimdi sola işaret ettiğine dikkat edin. AŞAĞI yerine şimdi YUKARI bakıyorsunuz. Farkı bu örnekte görmek kolaydır, ancak bir küpe bakıyor olsaydınız, farkı anlamak bu kadar kolay olur muydu acaba? (Küp üstten veya alttan aynı görünecektir.) KKS “UCS” simgesine göz atın – Simgenin yönünü kontrol edin, çünkü değişiklikleri görseniz dahi, KKS “UCS” /DKS “WCS” sisteminiz siz değiştirene kadar değişmez. Bu 3 boyutta 3B “3D” çizmeye başladığınızda, GERÇEKTEN dikkat etmeniz gereken bir konudur.

Bu listeden GB İzometrik “SW Isometric” görünüş gibi bir kaç görünüşü daha deneyin, sonra Üst “Top” görünüşe dönün.

Döşenmiş Görüntü Bakışları “Tiled Viewports”

Nesnenize nesnenizin diğer tarafından bakmanız gereken zamanlar olacaktır. Modelinizi bu şekilde görmek için, önceden ayarlanmış diğer görünüşleri kolayca kullanabilirsiniz. Ayrıca aynı anda ekranınızda birden fazla görünüşe de sahip olabilirsiniz.

Bunu başarmak için, GörselleştirmeVisualize“ araç paletinin Görüntü Bakışı Yapılandırma “Viewport Configuration” seçeneğini kullanın ve Dört: Sol “Four: Left” seçeneğini seçin. Herhangi bir görünüş veya görüntü bakışı “viewport” yapılandırması benzersiz bir adla kaydedilebilir. Daha sonra, gerektiğinde bu görünüşü kolayca geri yükleyebilirsiniz. Model alanında kullanabileceğiniz önceden ayarlanmış görüntü bakışı “viewport” yapılandırmaları aşağıda verilmiştir.

Görüntü bakışlarından “Viewport” birini tıklayarak seçip, aşağı açılır listeden yeni bir görünüş seçerek görünüşü değiştirin. Aynı yapılandırmayı çiziminizde elde edip etmediğinizi kontrol edin.

Görünüşler ve görüntü bakışları “viewport” hakkında birkaç genel not:

  1. Görüntü bakışlarına “Viewport” model alanında (döşenmiş “tiled”) veya kağıt alanında (kayan “floating”) olarak sahip olabilirsiniz.
  2. Bunlar farklı görüntü yaklaşma “zoom” oranına sahip olabilirler.
  3. Görüntüler “View” ve görüntü bakışları “viewport” arasında fark vardır.
  4. Şayet ihtiyacınız olan bir görünüşü elde etmek için çok uğraştıysanız, VIEW komutunu kullanarak o görünüşü kaydedin.
  5. Görünüşü kaydederken, ona açıklayıcı bir isim verin.
  6. Ekranın veya görüntü bakışının “viewport” köşesindeki KKS “UCS” simgesine dikkat edin.
  7. Monitörünüz ne kadar küçükse, döşenmiş görüntü bakışlarını “tiled viewport” görmek o kadar zor olur.
  8. Birden fazla görüntü bakışına “viewport” sahip olduğunuzda, etkin olmasını istediğiniz görüntü bakışının “viewport” içine tıklayın.

Tek bir döşenmiş görüntü bakışına “tiled viewport” dönün ve üst “top” görünüşe gidin. Ekranınızın sağında Görüntü Küpü “View Cube“ aracını görmeniz gerekir. Bu, referansınız ve yönünüz için görsel küp kullanarak bir veya iki tıklamayla görünüşünüzü değiştirmenizi sağlayan hızlı bir araçtır.

Görüntü Küpünü “View Cube“ kullanmak için, küpün farklı bölümlerini veya yön gösteren harfleri tıklayabilirsiniz. İzometrik görünüşe “Isometric view” geçmek için Görüntü Küpünün “View Cube“ bir köşesini de seçebilirsiniz. Aşağıdaki şekilde görünen örnekte, işaretli köşeyi seçtiğiniz zaman, GB İzometrik “SW Isometric” görünüşü elde edersiniz.

Şayet Bu kafa karıştırıcı geldiyse, bu anlaşılabilir bir şeydir; ancak Görüntü Küpü “View Cube” üzerinde yukarıdaki şekilde belirtilen köşeyi tıklayarak çiziminizde W (Batı) ve S (Güney) görünüşleri arasındaki farkı görmelisiniz. Küpün üzerinde çeşitli noktalara tıklayın ve elde ettiğiniz görünüşlerin beklediğiniz gibi olup olmadığını kontrol edin. Bir kez daha belirtmeliyim ki, 3 boyut 3B “3D” dünyasının (2B monitörde) rahat bir şekilde görüntülenmesi biraz zaman alacaktır.

3 boyutlu 3B “3D” çiziminizi izleme konusu hakkında daha fazla uygulama için, masa_ve_sandalyeler isimli bu örnek 3 boyutlu 3B “3D” çizim dosyasını açın. Görüntü bakışlarını “Viewport” yukarıda gösterildiği gibi değiştirin. Farklı İzometrik görünüşlerden bazılarını deneyin. Monitörünüzün boyutuna bağlı olarak, birden fazla görüntü bakışı “viewport” kullanmak pratik olmayabilir.

Keşfetmeyi bitirdikten sonra, asıl görüntü bakışına “viewport” dönün ve GB İzometrikSW Isometric” görünüşe geçin. Ayrıca, gerekirse, görsel stili Görsel Stiller “Visual Styles” araç paletinden 2B Tel-kafes “2D Wireframe” olarak değiştirin.

PERSPEKTİF GÖRÜNÜŞLER

DVIEW (Dinamik Görünüş) adı verilen ve nesnelerinizin görünümü üzerinde daha fazla kontrol sağlayan başka bir komut da vardır. Bu komut aynı zamanda modelinizin perspektif görünümünü görmenizi sağlayacaktır.

Perspektif görünüş oluşturmanın temelinde bir sanal KameraCamera” ve Hedef  “Target” yaratmak vardır. Bunun için, nerede durduğunuzu (kamera) ve hangi yönde bakmak istediğinizi (hedef) düşünün.

Bu örnekte, masa ve sandalyelerin perspektif görüntüsünü veren bir görünüş istiyorum. Yapmam gereken ilk şey kameranın konumu için bir nokta çizmek.

Aşağıdaki şekilde görüldüğü üzere masanın sağ ayağından negatif X ekseni yönünde 34 birim uzunluğunda bir çizgi çizin. Daha sonra ilk çizginizin bitiş noktasından yukarı doğru 29 uzunluğunda dik bir çizgi daha çizin ve son olarak ikinci çizginizin bitiş noktasından masanın uzak kenarı ortasına üçüncü çizginizi çizin.

Şimdi DVIEW komutunu çalıştırın.

AutoCAD sizden nesneleri seçmenizi isteyecektir. Çizimdeki her şeyi seçin.

Komutu başlatın ve çizgiyi seçin. Komut satırında şimdi bir sürü seçeneğiniz var, ancak siz Noktalar “Points” (PO) seçeneğini seçmek istiyorsunuz. Bu seçenek bir hedef ve bir kamera seçmenizi sağlar, AutoCAD kamerayı hedefe yönlendirecek ve size bir perspektif görünümü sunacaktır. Bunu yapmak için aşağıdaki adımları izleyin:

  1. Komut: “Command:” DV DVIEW
  2. Nesneleri seçin veya DVIEWBLOCK kullanın>: “Select objects or <use DVIEWBLOCK>:”
  3. <Çizgiyi seçin> 1 bulundu “1 found”
  4. Nesneleri seçin veya DVIEWBLOCK kullanın>: “Select objects or <use DVIEWBLOCK>:” <Enter tuşuna basın>
  5. Bir seçenek girin [Kamera/Hedef/Mesafe/Noktalar/Görüntü Kaydır/ Görüntü Yaklaş/Döndür/Kırp/Gizle/Kapat/Geri al]:

“Enter option [CAmera/TArget/Distance/POints/PAn/Zoom/TWist/CLip/Hide/Off/Undo]:” PO < Enter tuşuna basın>

  1. Hedef noktasını belirleyin <84′-0″, -113′-7 9/16″, 4′-2 7/16″>: “Specify target point <84′-0″, -113′-7 9/16″, 4′-2 7/16″>:” <Masanın uzak ucunun ortasını tıklayarak hedef noktası olarak belirleyin> Kamera noktasını belirleyin <66′-10 11/16″, -130′-8 15/16″, 21′-3 13/16″>: “Specify camera point <66′-10 11/16″, -130′-8 15/16″, 21′-3 13/16″>:” <Çizmiş olduğunuz düşey çizginin üst uç noktasını tıklayarak kamera noktası olarak belirleyin> Bir seçenek girin [Kamera/Hedef/Mesafe/Noktalar/Görüntü kaydır/Görüntü yaklaş/ Döndür/Kırp/Gizle/Kapat/Geri al]: “Enter option [CAmera/TArget/Distance/POints/PAn/Zoom/TWist/CLip/Hide/Off/Undo]:” < Enter tuşuna basın>

Model yenileniyor. “Regenerating model.”

DVIEW komutunu tekrar çalıştırıp tüm nesneleri seçin. Büyük çizimlerde, çizimin kapsamına en uzaktaki nesneleri seçin (zamandan tasarruf sağlayacak ve görünüm sınırlarınızı bildireceksiniz) ve görünüşünüz için kritik olan tüm nesneleri seçin. Bunun anlamı, komutu çok büyük bir çizim üzerinde kullanıyorsanız, DVIEW komutu sisteminizi yavaşlatabilirdir. Yalnızca çiziminizin dış sınırlarında olan nesneleri seçerek, komutu hızlı ve verimli bir şekilde kullanabilirsiniz. DVIEW komutunu çalıştırdıktan sonra, bu sefer D yazıp Enter tuşuna basarak Mesafe “Distance” seçeneğini seçin. Bu seçenek, perspektif dinamik görünümündeyken etkili bir şekilde görüntü yaklaşma “zoom in” ve görüntü uzaklaşma “zoom out” yapar. Kaydırıcıyı, aşağıdaki şekilde görünen 1x‘in hemen sağına gelene kadar üstte hareket ettirin ve ardından farenizle sol tıklayın.

Yavaş bilgisayarlarda çizimi yenilemenin daha uzun süreceğini unutmayın. Mesafeleri komut satırında manuel olarak da girebilirsiniz – bunu da deneyin. Her 3D model, istediğiniz görünümü elde etmek için farklı ayarlar gerektirir.

DVIEW komutuna devam ederken Görüntü kaydırma “Pan” seçeneği için PA yazın ve masa ve sandalyeleri çizim alanında ortalanacak şekilde hafifçe taşıyın.

Son olarak, daha gerçekçi görüntüler elde etmek, Gizleme “Hide” seçeneği için H yazın ve Enter tuşuna basın.

Bu görünüşü elde etmek için yaptıklarınızı korumak için, komut satırına V yazıp Enter tuşuna basın ve açılan Görüntü Yöneticisi “View Manager” iletişim kutusunda, Yeni “New” düğmesini seçin ve görünüşünüze bir isim verin ve OK düğmesine basın. Artık bu görünüşe geri dönmeniz gerektiğinde, tekrar V yazmanız yeterlidir, isimlendirilmiş görünüşünüzü seçin, O anki geçerli (Aktif) olarak AyarlaSet Current” düğmesine basın ve OK düğmesine basın. Yeni görünüşünüz, Görünüş Aracı “View Tool“ paletinizdeki listenin başına eklenir.

Şayet bu komutu bir ev veya bina gibi daha büyük çizimler üzerinde kullanıyorsanız aynı işlem uygulanır; ancak kamera konumunu, görüntülemek istediğiniz nesnelerden daha uzak olacak şekilde yaratmalısınız.

Daha fazla uygulama yapmanız daha kusursuz sonuçlar almanızı sağlayacaktır ve bu komutla, doğru sonuçları elde etmeniz için, bazen deneme yanılma yapmanız gerekir. Sonuçta, bu komut çok güçlü bir görüntüleme aracıdır. Uygulamalar yaparken, görünüşleri kaydedin, böylece gerektiğinde onlara geri dönebilirsiniz – bu size çok fazla zaman kazandıracaktır.

3B Yörünge “3D Orbit”

Nesnelerinizi görüntülemenin bir başka yolu da 3DORBIT komutunu kullanmaktır. Bu komut, size çiziminizi uzayda istediğiniz gibi döndürme olanağı sağlayacaktır. Komut satırına 3DO yazıp Enter tuşuna basın.  İmlecinizin değiştiğini göreceksiniz; çizim alanına tıklayıp farenizi hareket ettirerek nesnelerinizi serbestçe döndürmeye başlayabilirsiniz. Yukarıda öğrendiğiniz gibi görünümünüzü istediğiniz zaman sıfırlayabilirsiniz.

Bu, çiziminizi hızlı bir şekilde görüntülemek ve yolunda gitmeyen bir şey olup olmadığını görmek için kullanışlı bir yoldur. Bu komutu kullanarak hatalı çıtçıtlanmış veya diğer çizgilere ters yönde gelen çizgileri bulabilirsiniz. Görünüşleri yineleme konusuna gelince, görünüşünüzün nasıl görüneceği üzerinde daha fazla kontrole sahip olmanız için DVIEW komutunu öneririm.

Daha…

Hakkında Sertan Türkan

AutoCAD Beyni

Bunu da Kontrol edin

Revitte Kompozit Yapıda Katmanları Düzenleme

Revit’te kompozit yapıdaki katmanların fonksiyonlarını, malzemesini ve kalınlığını belirleyebilirsiniz.  Video: Bileşik Yapıları Düzenleme (İngilizce) Kompozit …

Bir cevap yazın

Yardıma mı ihtiyacınız var? Chat with us
Bir görüşme başlatmak için lütfen önce gizlilik politikamızı kabul edin.