Yeni Başlayanlar için Orta Seviye AutoCAD Dersleri #1-3 Boyutlu 3B “3D” Çizime Giriş

GİRİŞ – NİÇİN 3 BOYUT 3B “3D”?

Buraya kadarki derslerimiz neticesinde sanırım CAD’in 2 boyutlu 2B “2D” çizimlerde neden çok avantajı olduğunu anladınız. CAD’in büyük avantajlarından biri, herhangi bir şeyi çizdikten sonra tekrar çizmek zorunda kalmamanızdır. Şayet bir ev planı çizdiyseniz, bu evin ön cephesini, yan cephelerini ve muhtemelen bir perspektif görünümünü çizmeniz gerekecektir. 3 boyutlu bir CAD modeliyle, evin içinden veya dışından herhangi bir açıdan görüntüler ve animasyonlar yaratabilirsiniz. Daha sonra, şayet müşterinizin bir revizyon isterse, değişiklikleri bir kez yapabilir ve görüntülerinizi yeniden oluşturabilirsiniz. Şayet mekanik parçalar çiziyorsanız, sanal prototipler üretebilir veya hatta hızlı prototipler yaratabilirsiniz. Bu yolla, Boeing 777 jetlerini tasarlayıp bir prototip yaratmıştır. CAD olmadan bu mühendislik seviyesine ulaşmak mümkün olmazdı.

Şirketiniz çok fazla 3 boyutlu 3B “3D” iş yapmıyor olabilir; ancak AutoCAD’de 3 boyutlu 3B “3D” çalışmak daha etkili tasarımlar yapma gücü sağlayıp; 2 boyutlu 2B “2D” çalışmaktan daha eğlencelidir.

3 boyut 3B “3D” kavramını aşağıdaki sıra ile öğreneceksiniz:

  • İzometrik Çizimler (gerçek 3 boyut 3B “3D” değildir)
  • Tel kafes “Wire frame” (çok temel 3 boyut 3B “3D” )
  • Yüzeyler “Surface” / Bölgeler “Region” (ilkel 3 boyut 3B “3D”)
  • Katı Nesneler (gelişmiş 3 boyut 3B “3D”)

Ayrıca çeşitli yöntemler arasındaki farklılıkları görmek için, aynı nesneyi farklı yollarla çizme şansına da sahip olacaksınız.

3 boyutun 3B “3D” heyecan verici dünyasına girmeden önce, CAD terminolojisi hakkında biraz daha fazla şey öğrenmeniz gereklidir. Bu ileri orta düzey derslerimiz, 2 boyut 2B “2D” komutlarını iyi anlamış olduğunuzu varsaymaktadır.

3 BOYUT 3B “3D” CAD TERMİNOLOJİSİ

2 Boyut

2B “2D”

Sadece yüksekliği ve genişliği gösteren düz bir yüzeyde gerçek dünya nesneleri görüntüleme yöntemidir. Bu sistem sadece X ve Y eksenlerini kullanmaktadır.
3 Boyut

3B “3D”

Yükseklik ve genişliğe derinlik ekleyerek gerçek dünyadaki nesneleri daha doğal bir şekilde görüntülemek için bir yöntemdir. Bu sistem X Y ve Z eksenlerini kullanmaktadır.
Boolean İşlemleri AutoCAD’de size katı nesneleri ekleme, çıkartma veya kesiştirme imkanı sunan komutlardır.
Kompleks Yüzeyler

“Complex Surface”

Genellikle kavisli bir yüzey veya nesnedir. Örneğin: araba çamurlukları.
Yükseklik “Elevation” Bir nesnenin Z ekseni üzerindeki sıfır (0) kısmı ve sıfırın üstündeki kısmı arasındaki farktır.
Dışa çekme

“Extrude”

EXTRUDE komutu, 2 boyutlu 2B “2D” bir şekli 3 boyutlu 3B “3D” bir katıya “solid” dönüştürür. Örneğin, bir çember bir silindire dönüştürülecektir.
Yüz

“Face”

En basit gerçek 3 boyut 3B “3D” yüzeyidir.
Cephe

“Facet”

3 boyutlu 3B “3D” yüzeyin bir parçasını (veya bölümünü) temsil eden üç veya dört taraflı çokgen.
Gizli çizgileri kaldırma AutoCAD‘de çizmiş olduğunuz gerçek nesneyi görüntülüyorken görünür olmayacak çizgileri gizleme yolu. (Komut: HIDE)
İzometrik Çizim

“Isometric Drawing”

2 boyutlu 2B “2D” çizim yöntemlerini kullanarak 3 boyutlu 3B “3D” bir görünüm elde etmenin basit bir yoludur.
Plan Görüntü

“Plan View”

Üst görüntü olarak da bilinir; bir plan görüntü doğrudan Dünya Koordinat sisteminin (DKS) “WCS” Z ekseninden aşağı doru X-Y eksenine doğru bakar.
İlkel

“Primitive”

Katı oluşturmak için, temel yapı taşlarıdır; Örneğin: küp, koni ve silindir.
Bölge

“Region”

Çizgiler, yaylar içeren 2 boyutlu 2B “2D” alan.
Sıvama

“Rendering”

Yaratmış olduğunuz 3 boyutlu 3 B “3D” bir modele foto-gerçekçi nitelikler katmanın karmaşık bir yoludur.
Gölgelendirme

“Shading”

Çizdiğiniz 3 boyutlu nesneye renk eklemenin hızlı bir yoludur. (SHADE komutu)
Katı Model

“Solid Model”

Katıların “Solid” yapı taşı bloklarını kullanarak oluşturulmuş 3 boyutlu 3B “3D” bir modeldir. Bu, gerçek dünyadaki nesneleri CAD’de temsil etmenin en doğru yoludur.
Yüzel Model

“Surface Model”

Yüzeylerle tanımlanan 3 boyutlu 3B “3D” bir modeldir. Yüzey poligonlardan oluşur.
Kalınlık

“Thickness”

Çizgilerin ve diğer nesnelerin bir özelliği olan ve onlara 3 boyut 3B “3D” benzeri bir görünüm kazandıran bir özelliktir.
KKS

“UCS”

Kullanıcı koordinat sistemi. Bu koordinat sistemi, 3 boyut 3B “3D” modelin bölümlerine daha kolay erişebilmek için çizen kişi tarafından tanımlanır.
Görüntü

“View”

Yarattığınız tasarımın veya nesnenin belirli bir görüntüsüdür.
Görüntü bakışı

“Viewport”

Çiziminiz içerisinden elli bir görüntüyü gösteren bir penceredir. Ekranda birkaç görüntü bakışına sahip olabilirsiniz.
Tel-kafes Model

“Wire-frame Model”

Çizgiler ve eğrilerle tanımlanan bir 3 boyutlu 3 B “3D” görünüş temsilidir. İskelet temsili de denir. Gizli çizgileri çıkarma bu temsille mümkün değildir.
Z-ekseni

“Z-Axis”

Derinliğini tanımlayan üçüncü eksendir.

Bilgisayarlar ve yazılımlar daha güçlü hale geldikçe, 3 boyutta 3B “3D” çalışma daha popüler hale gelmiştir. Bugün masaüstü bilgisayarlarınızda, CAD’in ilk göründüğünden daha fazla güce sahipsiniz. Kariyerinizin bir noktasında 3 boyut 3B “3D”i öğrenmek zorunda kalacaksınız. 3 boyut 3B “3D” ile çalışmaya başladığınızda, tekrar 2 boyutta 2B “2D” çizmeniz nadiren gerekecektir. Autodesk (AutoCAD’in yaratıcısı) belirli disiplinler için özel olarak tasarlanmış başka ürünler de sunmaktadır. Bunlar: Revit, AutoCAD Architecture, AutoCAD Civil 3D, 3ds Max ve diğerleridir. Bütçenize ve ihtiyaçlarınıza bağlı olarak, bu gibi programlara göz atmanız gerekebilir. Bu derslerde sizlere anlattığım kavramlar herhangi bir 3 boyut 3B “3D” programda çalışırken size yardımcı olacaktır.

Referans: Bu yeni dünyaya başlamadan önce bazı AutoCAD sıvamalarına “rendering” bir göz atın.

Daha…

Hakkında Sertan Türkan

AutoCAD Beyni

Bunu da Kontrol edin

Revitte Kompozit Yapıda Katmanları Düzenleme

Revit’te kompozit yapıdaki katmanların fonksiyonlarını, malzemesini ve kalınlığını belirleyebilirsiniz.  Video: Bileşik Yapıları Düzenleme (İngilizce) Kompozit …

Bir cevap yazın

Yardıma mı ihtiyacınız var? Chat with us
Bir görüşme başlatmak için lütfen önce gizlilik politikamızı kabul edin.