Yeni Başlayanlar için İkinci Seviye AutoCAD Dersleri #8-Görüntü Bakışları “Viewport” ve Bastırma “Plot”

  1. Seviyenin 2. dersinde projenizi model alanını kullanarak bastırmıştınız. Bu ders size çizimlerinizi bastırmanın tercih edilen yolunu gösterecektir.

AutoCAD‘de iki farklı çalışma alanı vardır: model alanı ve Kağıt Alanıdır. Model alanı tasarımlarınızı oluşturduğunuz veya çizdiğiniz alan olarak düşünebilirsiniz. Yerleşim  “Layout” sekmeleri ise, çiziminizin veya sunumlarınızın mizanpajlarını, notlar, antet bloğu gibi elemanlarla tamamlayan nihai çizim olarak düşünülebilir. Yerleşim “Layout” kavramının görsel açıklaması için aşağıdaki resimleri inceleyin.

Not: Bu Ders ‘deki terminoloji hakkında: AutoCAD‘in R14 sürümünden sonra, kağıt alanı “Paper Space“ terimi Yerleşim “Layout” terimi ile değiştirildi. Bu terimler değiştirilebilir. AutoCAD‘in yeni sürümünün piyasaya sürülmesi, bu işlevselliğe diğer geliştirmeleri getirdi. Artık birden fazla yerleşime “layout” sahip olabilir; bunları adlandırabilir, yeniden sıralayabilir ve daha fazlasını yapabilirsiniz. Ben kavramı daha iyi açıkladığı için, kağıt alanı “paper space” terimini kullanacağım. (Artı ben yaşlıyım ve siz adımlarınızı bana göre ayarlayın!)

Yerleşim “Layout” Nedir? Yerleşim “Layout”, çiziminizin baskısını veya çıktısını ayarlamanıza izin veren bir sayfadır. Aşağıdaki şekilde, yerleşimin “layout” neye benzediğinin (gerçekten basit) bir örneği bulunmaktadır.

Yukarıdaki şekilde görünen kat planı ve ölçüleri MODEL ALANDA 1:1 ölçek ile yaratılmıştır. Duvarlar 30 birim ya da daha uzun olacak şekilde çizilmiştir.

Antet bloğu ve görüntü bakışı “viewport” YERLEŞİM SEKMESİNDE/ KAĞIT ALANDA 1:1 ölçek ile yaratılmıştır. Antet bloğu 8-1/2 x 11 birimdir.

Görüntü bakışı “Viewport“ model alana giren bir penceredir. Aşağıdaki şekildeki resimde, görüntü bakışı “viewport” kalın mavi dikdörtgen ve görüntü bakışının “viewport” içeriği gri olarak gösterilmiştir. görüntü bakışının “viewport” içeriği ya görünüm alanına sığacak ya da (tercihen) ( 1 “= 1 ‘ gibi) belirli bir çizim ölçeğine uyacak şekilde ölçeklendirilecektir.

Aşağıdaki şekilde, bir Yerleşim “Layout” sekmesinden alınacak bir baskı “plot” düzeninin temsili görseli verilmiştir.

Bu kavramsal resim, model alan ile bir yerleşim “layout” arasındaki ilişkiyi göstermektedir.

Kağıt alanını model alanın üzerinde düşünebilirsiniz. Model alanın içini görmek için, bir görüntü bakışı “viewport”  yaratmalısınız (MAKE VIEWPORT (MV komutu). Görüntü bakışını da “Viewport” bir pencere olarak düşünebilirsiniz. Siz görüntü bakışını “viewport” yaratır yaratmaz; pencere kapanır ve çiziminizin içeriği görüntülenir. Görüntü bakışından “Viewport” model alanı görebilir; fakat model alandaki hiçbir nesneye dokunamazsınız.

Model alanındaki nesnelerinize kağıt alanından erişmek için, komut satırına MS yazıp Enter tuşuna basarak görüntü bakışına “viewport” girmeniz gerekir. Bu işlem, erişim için, pencereyi açar. Pencereyi kapatmak için, komut satırına PS yazıp Enter tuşuna basın.

Neden sadece model alanından planlamamanız gerektiğini merak ediyor olabilirsiniz. Kağıt alanından çizim yapmanın avantajı, bir çizimden birçok yerleşim “layout” oluşturabilmenizdir. Ayrıca geometrinizi kopyalamak ve ölçeklendirmek zorunda kalmadan detay görüntüleri bile ekleyebilirsiniz. Bu özellik AutoCAD‘in 2000 sürümünde radikal bir şekilde değişti ve çok daha fazla yönlü hale geldi. Artık baskılarınızı (veya sayfalarınızı) organize etmek için artık birden fazla yerleşim “layout” sekmesine sahipsiniz. Kural olarak, zamanın geride bir şirket için çalışmadığınız sürece, yerleşimleri “layout” kullanın.

İki alan arasında geçiş yapmak için, yerleşim “layout” sekmelerinden birini tıklayarak seçebilir ve daha sonra Model sekmesine geri dönmek için, Model sekmesini tıklayabilirsiniz. Ayrıca TILEMODE komutunu girebilir ve kağıt alanı için 0, model alanı için 1 değerini ayarlayabilirsiniz. Bunu yaptığınız zaman, sol alt köşedeki Kullanıcı Koordinat Sistemi KKS “UCS” simgesinin üçgen şeklinde bir simge olarak değiştiğini göreceksiniz. Bu yeni simge, kağıt alanında olduğunuzu onaylar.

Model Alan (KKS)

“Model Space (UCS)” >>

 
Yerleşim “Layout “ Sekmesi

(Kağıt Alan) >>

 

Kağıt alanında olduğunuzda, bir antet bloğu çizebilir veya ekleyebilirsiniz. Kağıt alanında hala 1: 1 ölçekte çizim yapıyor olursunuz.

Daha ileri gitmeden önce, yapmanızı istediğim bir ayar var. Bu ayar yerleşimler “layout” ile çalışırken ve kendi yerleşiminizi “layout” yaratırken hayatınızı kolaylaştıracaktır. Bazı nedenlerden dolayı AutoCAD, yerleşim “layout” sekmelerini ekrandan gizler. Yerleşim “Layout” sekmelerini açık (görünür) duruma getirmeliyiz. Bunun için, komut satırına OP yazıp Enter tuşuna basın ve açılan Seçenekler “Options” iletişim kutusunda aşağıdaki şekilde görünen Görüntüleme “Display” sekmesine gidin. Aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi Yerleşim ve Model sekmelerini göster “Display Layout and Model Tabs” işaretleme kutusunu işaretleyin ve OK düğmesine basın.

OK düğmesine bastıktan sonra, aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi AutoCAD ekranınızın alt kısmında yeni sekmelerin göründüğünü görürsünüz:

  1. Bu alıştırmaya Yerleşim 1 “Layout 1” isimli sekme içerisinde basit bir antet bloğu çizerek başlayın.
  2. Antet bloğunuzu 1: 1 ölçekte çizdiğinizden emin olun. İşe 22cm x24 cm ebatlarında dikdörtgenle başlayın ve dikdörtgeninizin sağ alt köşesinin gördüğünüz sanal sayfanın sağ alt köşesi ile çalıştırın.
  3. Dikdörtgeni .1 birim içeri doğru ofsetleyin ve dışarıdaki dikdörtgeni silin.
  4. Metin için birkaç küçük dikdörtgen yapın ve aşağıdaki şekilde gösterildiği gibi yazılar “text” ekleyin. Bu, antet bloğunuzun tamamının kağıdın kenarlarına baskı yapmayan birçok yazıcıda yazdırılmasını sağlayacaktır.

5. Antet bloğunuz bir kere çizildikten sonra, kayan bir görüntü bakışı “viewport” yaratabilirsiniz. Kayan görüntü bakışı “viewport”, model alanınıza açılan bir penceredir.

6. Görüntü bakışı “Viewport” yaratmak için, komut satırına MV yazıp Enter tuşuna basın ve sonra bir dikdörtgen çiziyormuş gibi iki noktayı tıklayarak seçin. Mümkün olduğunca antet bloğunuzun tamamını kullanmaya çalışın. Görüntü bakışını “Viewport” yaratır yaratmaz, model alanındaki çizimlerin tamamının görüntü bakışının “viewport” boyutlarında göründüğünü göreceksiniz.

7. Yapmanız gereken en sonraki şey doğru baskı için görüntü bakışını “viewport” ölçeklendirmektir.

Bunu yapmak için, görüntü bakışına “viewport” giriş yapmanız zorunludur. Bunu ya MS yazarak ya da durum çubuğundaki PAPER simgesine sahip düğmeye tıklayarak yapabilirsiniz. AutoCAD‘in 2005 sürümünden sonraki daha yeni sürümlerinde, görüntü bakışını “viewport” çift tıklayabilirsiniz. Bilinen Dünya Koordinat Sistemi DKS “WCS” simgesinin görüntü bakışının “viewport” sol alt köşesinde görüntülendiğini göreceksiniz. Şayet ekranınızda birden fazla görüntü bakışınız “viewport” varsa, ölçeklemek istediğiniz görüntüyü sol tıklayın veya CTRL + R tuşlarına basarak istediğiniz görüntüye geçin. Bir görüntü bakışını “viewport” ölçeklemek için, ZOOM komutunu kullanın. Komut satırına Z yazıp Enter tuşuna basın.

Komutun veri istemi (uyarısı) geldiğinde, AutoCAD‘e görüntü bakışının “viewport” hangi ölçekte olmasını istediğinizi söylemeniz gerekir. Bu, baskı alacağınız ölçeğe denk gelir.

EMPERYAL ÖLÇEKLER “SCALE”

METRİK ÖLÇEKLER “SCALE”

Baskı Ölçeği

Veri Girişi: Baskı Ölçeği

Veri Girişi:

¼” = 1′

1/48XP 1:10 1/10XP

¾” = 1′

3/48XP

1:20

1/20xp

½” = 1′ 1/24XP 1:50

1/50XP

Yukarıdaki tablo size bazı örnek ölçekler vermektedir. Mesela ¼ “= 1″ örneğini ele alalım. Öncelikle 1’= 12 ” olduğunu hatırlayın. 12’yi 4 ile çarparsanız, 48 elde edersiniz. Dolayısıyla bu ölçek 1:48 ölçekte (oranda) olacaktır, diğer bir deyişle modeliniz kağıt üzerinde gerçek hayattaki ebatının 1 / 48’i kadar olacaktır. AutoCAD‘in görüntü bakışını “viewport” ölçeklendirmesi için, Z <ENTER>, 1 / 48XP <ENTER> yazmanız gerekir. Bu, görüntü bakışının “viewport” kağıt alanıyla ilişkili olarak 1/48 ölçek faktörü ile ölçekleneceği anlamına gelir.

(Hangi ölçeğin kullanılacağı belirtilmediği sürece) hangi ölçeği kullanacağınızı öğrenmek biraz hesaplamayı gerektirir. Model alanındaki kapsamınızın ne olduğunu ve ardından görüntü bakışınızın “viewport” ebatını öğrenebilirsiniz. Ayrıca görüntü bakışınıza “viewport” uyan şeyleri görmek için deneme yanılma yöntemini de kullanabilirsiniz. Bu bazen hesap yapmaktan daha hızlı olabilir.

Buraya kadar anlatılanları özetleyecek olursak, kağıt alan yerleşimlerini “layout” kullanmak için, gereken temel adımlar şunlardır:

  1. Çiziminizi ölçüleriyle birlikte model alanda tamamlayın.
  2. TILEMODE komutunu 0 değeri ile kullanarak veya Yerleşim “Layout” sekmesine tıklayarak kağıt alana geçiş yapın.
  3. Bir antet bloğu “title block” ekleyin.
  4. MVIEW (MV) komutunu kullanarak bir görüntü bakışı “viewport” yaratın.
  5. Komut satırına MS yazıp Enter tuşuna basarak veya görüntü bakışının “viewport” içerisine çift tıklayarak görüntü bakışınıza “viewport” girin.
  6. Komut satırına Z Enter ___/___XP Enter yazarak görüntüyü ayarlayın.

Komut satırına PS yazıp Enter tuşuna basarak (veya görüntü bakışının “viewport” alanının dışına çift tıklayarak)görüntü bakışınızdan “viewport” ayrılın ve kağıt alanına dönün.

Hatırlanması gereken çok önemli olan şey, yalnızca çizim yapmak için kağıt alanını kullanmanızdır. Kağıt alanında modelinizi değiştirmeyin. Bunun bir nedeni, görüntü bakışınızda “viewport” değiştirdiğiniz nesnelerle ilgili tabakaların “layer” kapatılması olabilir. Yapmanız gereken herhangi bir düzenleme için gerçek model alanına dönün. Ayrıca, Yerleşim “Layout” ekranında çizimin bir parçası olan nesneler çizmeyin.

Bu kavramı uygulamak için Yeni Başlayanlar için İkinci Seviye AutoCAD Dersleri #1-Bir Ofis Kat Planı Projesini Planlama dersinde yaptığınız çizimlerden birini açın.

Kağıt alanına geçin. Bir antet bloğu çizin veya ekleyin. Şayet elinizde bir antet bloğu yoksa, AutoCAD’in destek klasöründe (dosya adı: ANSI_B.DWG olan) 1×17 (B boyutu) iyi bir antet bloğu bulabilirsiniz. Belki de Yeni Başlayanlar için İkinci Seviye AutoCAD Dersleri #4-Öznitelikler “Attribute” ile Çalışma dersinde benimle birlikte bir antet bloğu çizdiniz. O antet bloğunu çiziminize yerleştirin ve daha sonra bir görüntü bakışı “viewport” yaratın. Görüntü bakışınızın “Viewport” içerisine girin ve yukarıda anlattığım gibi görüntü bakışınızı “viewport” ölçekleyin. Kağıt alanına geri dönün ve yerleşiminizi “layout” EXTENTS / SCALE: 1=1 ayarlarını kullanarak yazdırın.

Alternatif olarak, seçilen veya etkin bir görüntü bakışına “viewport” sahipken, ölçeği tanımlamak için, ekranın alt kısmında ölçek seçeneklerinin bir listesini görürsünüz. Aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi görüntü bakışını “viewport” seçtikten sonra, menüden ölçek değerini seçin:

Yerleşim “Layout” Sekmesinden Bastırma

Artık çiziminizin ölçeklendirilmiş bir yerleşimine “layout” sahip olduğunuza göre, bastırmaya başlayabilirsiniz. Yapmanız gereken ilk şey, yerleşim “layout” sekmesine sağ tıklayıp aşağıda göründüğü gibi Sayfa Yapısı Yöneticisini “Page Setup Manager“ seçmektir.

Burası, yazıcınızı ve baskı için gerekli diğer parametreleri yerleşim “layout” sekmesinden seçeceğiniz yerdir. Aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi Yeni “New” düğmesine basın ve yeni sayfa yapınıza “page setup” bir isim verin ve OK düğmesine basın:

Sayfa Yapısı “Page Setup” iletişim kutusunda, yapmanız gereken birkaç ayar vardır.

  1. Listeden yazıcınızı seçin.
  2. Baskı stilini “Plotstyle” (renkleri) seçin – Ben siyah beyaz HP lazer yazıcıya sahip olduğum için,  Gri tonlamalı.ctb “Greyscale.ctb.” baskı stil dosyasını seçtim. Şayet sizin renkli bir yazıcınız varsa, renkli çıktı almak için, acad.ctb baskı stil dosyasını seçin.
  3. Kağıt ebatınızı seçin (genelde A4 veya Mektup “’Letter” kağıt ebatı).
  4. Ölçeğinizi 1:1 olarak ayarlayın. Yerleşimleri “Layout” niçin kullandığımızı hatırlayın.
  5. Baskıyı ortalayın – bu şekilde daha iyi görünecektir.
  6. Çiziminize göre dikey “portrait” veya yatay “landscape” seçim düğmesini seçin.
  7. İletişim kutusunu kapatmak için, OK düğmesine basın ve çiziminizi kaydedin.

Sayfa Yapısı Yöneticisine “Page Setup Manager“ geri dönün, yeni ayarlarınızı uygulamak için, O anki geçerli (Aktif) olarak Ayarla “Set Current” düğmesine tıkladıktan sonra, Kapat “Close” düğmesine basın.

Artık yerleşiminizi “layout” bastırmaya hazırsınız. Bastır “Plot” iletişim kutusunu açmak için, CTRL+P tuşlarına basın veya komut satırına PLOT yazıp Enter tuşuna basın. Yeni girdiğiniz tüm ayarları görüyor olmalısınız. Baskınızın nasıl görüneceğini görmek için Ön izleme “Preview” düğmesini tıklayın. Şayet baskınız olması gerektiği görünüyorsa, şimdi bastırabilirsiniz. Şayet değişiklik yapmanız gerekiyorsa, Escape tuşuna basın ve gerekli değişiklikleri yapın.

Yerleşimde “Layout” Görüntüyü Döndürme

Bazen, bir yerleşim “layout” içinde ihtiyacınız olan görüntüm, istediğiniz şekilde yönlendirilmemiş olur. Örneğin, aşağıdaki şekilde görüldüğü üzere, cephe çizimleri genellikle yerinde çizilmekte ve orijinal çizimden çıkarılmaktadır:

Bu model alanı için bu iyidir, ancak çıktılarınızda bunu göstermek istemezsiniz. Neyse ki sizin için, AutoCAD bunu düzeltmenin kolay bir yoluna sahiptir.

Floorplan-with-elevation.dwg isimli çizimi indirin ve AutoCAD’de açın. Çizim aynen yukarıdaki şekildeki resim gibi görünmelidir.

Bir yerleşim “layout” sekmesine gidin ve yeni bir görüntü bakışı “viewport” yaratın veya orada bulunan görüntü bakışını “viewport” kullanın. Görüntü bakışına “Viewport” girmek için çift tıklayın ve DVIEW yazıp Enter tuşuna basın. AutoCAD sizden nesneleri seçmenizi isteyecektir. Tüm cephe nesnelerini seçebilirsiniz (veya yavaş bir bilgisayarınız varsa birkaç nesne seçebilirsiniz.)

Komut: “Command” DVIEW <Enter>

Nesneleri seç veya < DVIEWBLOCK kullan>: “Select objects or <use DVIEWBLOCK>:” <Cephe nesnelerini seçin > Diğer köşeyi belirleyin: 5 nesne bulundu “Specify opposite corner: 5 found”

Nesneleri seç veya < DVIEWBLOCK kullan>: “Select objects or <use DVIEWBLOCK>:” <ENTER>

Şimdi cephe nesneleriniz seçili haldeyken, çok az seçenek göreceksiniz, ancak şu an sadece bir seçenekle ilgileniyoruz. Bükme “Twist” seçeneği için klavyeden TW girin.

Bir seçenek girin [Kamera/Hedef/Mesafe/Noktalar/Görüntü kaydır/Görüntü yaklaş/Bükme/Kırp/Gizle/Kapat/Geri al]:

“Enter option [CAmera/TArget/Distance/POints/PAn/Zoom/TWist/CLip/Hide/Off/Undo]:” TW

Şimdi ihtiyacınız olan bükme açısını “twist angle” girin (bunu döndürme açısı gibi düşünebilirsiniz).

Bükme açısını belirleyin <0.00>: “Specify view twist angle <0.00>:” 90 yazıp Enter tuşuna basın

Bir seçenek girin [Kamera/Hedef/Mesafe/Noktalar/Görüntü kaydır/Görüntü yaklaş/Bükme/Kırp/Gizle/Kapat/Geri al]:

“Enter option [CAmera/TArget/Distance/POints/PAn/Zoom/TWist/CLip/Hide/Off/Undo]:” Enter tuşuna basın Modelinizin yenilendiğini söyleyen Model yenileniyor “Regenerating model” uyarısı görüntülenecektir.

DVIEW komutunu tamamladığınıza göre, cephe görünüşünüz doğru görüş açısına sahip olmalıdır. Şayet görüş açısı yanlış başka çizimleriniz varsa, orijinal rotasyonuna bağlı olarak farklı açılar girmeniz gerekecektir. Artık görüntü bakışında “viewport ihtiyaç duyulmayan tabakaları “layer” dondurabilirsiniz. Ayrıca, hiçbir şeyi değiştirmediğinizi görmek için, çiziminizi model alanda da kontrol etmelisiniz.

Aynı zamanda DVIEW komutu perspektif ve doğal görünümler elde etmek için 3 boyutta 3B “3D” da çok işinize yarayacaktır.

Görüntü Bakışları “Viewport” ile ilgili 10 Önemli İpucu

    1. Mevcut sekmelere sağ tıklayıp ve Yeni Yerleşim “New Layout” seçeneğini seçerek yeni yerleşim “layout” sekmeleri oluşturabilirsiniz.
    2. Bir sekmeyi sağ tıkladıktan sonra Yeniden isimlendir “Rename” seçeneğini seçerek sekmeyi yeniden isimlendirebilirsiniz.
    3. Nesneyi yaratıp ardından Nesne “Object” seçeneğiyle MV komutunu kullanarak çeşitli şekillerin görüntü bakışlarını “viewport” yaratabilirsiniz.
    4. Ayrıca, yerleşimde “layout” ölçüleri de seçebilirsiniz. Bu AutoCAD‘in 2005 ve önceki sürümlerinde çok kullanışlı olabilir. Ölçülerinizin ölçek değeri “dimscale” 1 ve tüm ölçüleriniz uyumlu olacaktır. Bunu örnek bir çizim üzerinde deneyin. AutoCAD, görüntü bakışındaki “viewport“ ebatı nesnenin ebadına ölçekleyecektir. Fakat önce DIMLFAC sistem değişkenini değiştirmeniz gerekecektir. Örneğin, şayet görüntü bakışınız 3/16 ölçek değerine sahipse, – (16/3) X12 ölçek değerine değiştirin- veya emperyal birimleri kullanıyorsanız, 64 ölçek değerini kullanın.
    5. Görüntü bakışını “Viewport” normal düzenleme komutlarıyla ve tutamaçlarla yeniden boyutlandırabilirsiniz.
    6. Görüntü bakışlarını “Viewport” ya (ölçüler tarafından yaratılan) DEFPOINTS isimli tabaka “layer ”üzerine koyun; ya da görüntü bakışlarını “viewport”  bastırılmayacak “not plot” olarak belirlenmiş olan ayrı bir tabaka “layer” üzerine çizmemeli veya koymalısınız.
    7. Görüntü bakışınızın “Viewport” yakınlaştırma faktörünü çabucak bulmak için, o görüntü bakışınız “viewport” üzerinde LIST komutu kullanın.
    8. Görüntü bakışını “Viewport” MV komutunun L seçeneğini kullanarak kilitleyebilir veya açabilirsiniz.
    9. Herhangi bir görüntü bakışındaki “viewport” tabakaları “layer” dondurabilir (kapatabilirsiniz). (Aşağıdaki şekle bakın)
    10. Aşağıdaki şekilde göründüğü gibi, artık 3 boyutlu 3B “3D” çizimlerinizde tel kafes “wireframe”, gizli çizgili “hidden line “ ve sıvanmış “rendered” görüntüler gibi görüntü bakışına “viewport” sahip olabilirsiniz – bu harika değil mi?

Görüntü Bakışında “Viewport” Tabakaları “Layer” Dondurma “Freeze” ve Çözme “Thaw”

Bir görüntü bakışındaki “viewport” tabakaları “layer” kapalı duruma getirmek için, bir yerleşim “layout” sekmesinde ve model alanda olmalısınız. Görüntü bakışında “Viewport”, imlecinizi Tabaka “Layer aşağı açılır listesine götürün ve istediğiniz tabakayı “layer” seçin ve o tabaka “layer” için (aşağıdaki şekilde kırmızı renkli kutu içine alınmış olan) Görüntü bakışında Dondur “Freeze in Viewport” simgesine basın ve çizim alanına tıklayın. Bu işlemi direk olarak Tabaka Yöneticisi “Layer Manager iletişim kutusundan da yapabilirsiniz. Ocak gibi mutfak araçları geniş açılı görüntü bakışında “viewport” dondurulur (görünmez); ancak mutfağın ayrıntılarını gösteren daha dar açılı görüntü bakışında “viewport” çözülebilir (görülebilir).

Bunu tersine çevirmek için, o görüntü bakışındaki tabakayı çözün “thaw”.

Hakkında Sertan Türkan

AutoCAD Beyni

Bunu da Kontrol edin

Revitte Sınır Çizgisi Özellikleri ile Eğim Hakkında

Sınır çizgilerinin özelliklerini değiştirerek eğimli bir yüzey oluşturabilirsiniz. Bu yöntemi aşağıdaki öğeler için kullanabilirsiniz: Çatılar …

Bir cevap yazın

Yardıma mı ihtiyacınız var? Chat with us
Bir görüşme başlatmak için lütfen önce gizlilik politikamızı kabul edin.