Yeni Başlayanlar için İkinci Seviye AutoCAD Dersleri #5-Tarama “Hatch” ve Katı Dolgu

 

AutoCAD‘te tarama “hatch”, çiziminizdeki alanları belirli malzemeleri temsil eden bir desenle doldurmanın bir yoludur. Genellikle kesit görünümlerinde kullanılır. AutoCAD’in 2014 sürümünden itibaren kat planında duvarlar gibi alanları doldurmak için katı dolgular “solid fill” da kullanabilirsiniz.

Komut Klavyeden yazım /Kısa yol Simge Konumu Sonuç
Tarama Sınırı “Boundary Hatch” BHATCH / H   Ev “Home” > Çizim “Draw” > Hatch Alanı önceden tanımlanmış bir desenle kaplar.
Tarama Düzenleme “Hatch Edit” HATCHEDIT / HE   Ev “Home” > Modify > Edit Hatch Mevcut bir taramayı “hatch” düzenler.
Degrade “Gradient” GRADIENT / GRA   Ev “Home” > Çizim “Draw” > Gradient Bir degrade tarama deseni “hatch pattern” yaratır.
Sınırlama “Boundary” BOUNDARY / BO   Ev “Home” > Çizim “Draw” > Boundary Kapalı alanlardan bir sürekli çizgi “polyline” veya bölge “region” yaratır.
Solid SOLID / SO Yok Yok 3 veya 4 nokta tıklayarak katı dolgulu bir şekil yaratır.
  1. 10 x10 birim ölçülerinde bir dikdöergen çizin ve bu dikdörtgenin tam merkezine 2 birim yarıçaplı bir çember koyun (M2P nesne çıtçıtını “osnap” hatırlıyorsunuz değil mi?).
  2. Komut satırına H yazıp Enter tuşuna basarak HATCH komutunu çalıştırın. Komutu çalıştırdığınızda, komut satırında (aşağıda gösterilmiş olan) veri istemini (uyarıyı) görürsünüz. Ayarlar “Setting” skomut seçeneğini seçip; aşağıdaki şekilde görünen Tarama ve Degrade “Hatch and Gradient” iletişim kutusunun açılmasını sağlamak için, T yazıp Enter tuşuna basın.

Komut: “Command: H <Enter> HATCH Dahili bir noktayı tıklayarak seçin veya< [Nesneleri seç/Geri al/Ayarlar]: “Pick internal point or [Select objects/Undo/seTtings]:” T <Enter>

Her zamanki gibi, iletişim kutusunu incelemeye iletişim kutusunun üst kısmından başlayın ve aşağıya doğru devam edin. Yarattığımız şeklin (ortasında çember olan dikdörtgen) ortasına delik açılmış bir çelik parça olduğunu söyleyeceğiz. Bu nedenle ÇELİK “STEEL” olarak adlandırılmış olan önceden tanımlı tarama desenini “hatch pattern” seçin.

  1. Şimdi taranacak alanı seçmelisiniz. Dikdörtgenin içinde, ancak dairenin dışında bir yeri tıklayarak seçip Enter tuşuna basın.
  2. Taramanın “Hatch” ölçeğini “scale” 6 olarak ayarlayın. Bu değer, bu boyutlu nesne için uygun bir sayıdır. Daha büyük bir sayı tarama “hatch” çizgileri arasındaki boşluğu daha büyük (belki de göremezsiniz) ve daha küçük bir sayı ise taramayı “hatch” daha sıkı gösterecektir.
  3. Taramayı “Hatch” İlişkili “Associative” yapın. Bu, dikdörtgenin veya çemberin ölçülerini değiştirirseniz, taramanın “hatch” kendini otomatik olarak yeni sınırlara göre düzelteceği anlamına gelir.
  4. Son olarak, taramanın “hatch” nasıl olacağını görmek için, Ön izleme “Preview” düğmesine tıklayın. Taramanız “Hatch” aşağıdaki şekilde göründüğü gibi görünmelidir.

AutoCAD’in, dikdörtgenin ortasındaki çemberi tanıdığına ve çemberin içini taramadığına dikkat edin.

ÖZEL NOT: Bu örnekte, bir dikdörtgen ve birdaire kullandınız – her iki nesne de kapalı nesnelerdir. Şayet bir dikdörtgen yaratmak için, dört çizgi çizerseniz ve köşelerden birinde çok küçük olsa da bir boşluk bırakırsanız, HATCH komutu çalışmayacaktır. HATCH komutu tarafından tespit edilen tüm sınırlar hiç boşluk bırakılmadan kapatılmalıdır. Şayet kapalı bir alan oluşturulmamış ise, aşağıdaki şekilde görünen tarama “hatch” sınırlarının tespit edilemediğini söyleyen uyarı mesajını alırsınız:

Şayet bir taramayı “hatch” düzenlemek isterseniz, bunun için en kolay yol sadece taramanın “hatch” üzerine çift tıklamaktır. Bu, Özellikler “Properties” paletini açacaktır. Tarama Düzenleme “Hatch Edit” iletişim kutusunda farklı ayarları deneyin ve sonuçları görmek için, Ön izleme “Preview” düğmesine basın. Şayet HATCHEDIT (HE) komutunu kullanırsanız, HATCH komutunda kullanılan iletişim kutusu gibi görünen bir Tarama Düzenleme “Hatch Edit” iletişim kutusu görürsünüz.

Taramanın İlişkisinin ne olduğunu görmek için dikdörtgeni tıklayarak seçin (taramayı “hatch seçmemeye dikkat edin); dikdörtgenin köşelerinde 4 adet küçük kare tutamacın göründüğünü göreceksiniz. Köşelerden birini tıklayıp tutun ve sürükleyin. Şayet taramanız “hatch” ilişkili ise, taramanız “hatch” yeni şekle göre güncellenecektir. Şayet sizde benim gibi önceden elle T cetveli ve rapido kullanarak çizim yapanlardansanız, bu özellik sizi gülümsetecektir.

TARAMA İPUCU: Tek renkli (siyah) yazdırma için: şayet katı bir dolgu tarama “solid hatch” kullanıyorsanız, taramayı “hatch” BEYAZ yazdırılacak şekilde ayarlayın; böylece tüm renkler yazdırıldığında, gri renkte (çizgilerle birlikte) bastırıldığını görürsünüz. Şayet çiziminizde bir tarama alanınız varsa ve başka bir tarama ile eşleşmesini istiyorsanız, Tarama Düzenleme “Hatch Edit” iletişim kutusundaki Özellikleri Devral “Inherit Properties“ düğmesini kullanın. Farklı nesnelerde 2 farklı tarama “hatch” stili oluşturarak farklı nesneler üzerinde deneyin.

Degradeler “Gradient”

AutoCAD‘in son sürümlerinde, bir nesneye 2 renk geçişi ekleyebilirsiniz. İçinde bir daire bulunan başka bir dikdörtgen çizin. GRADIENT komutunu çalıştırmak için, komut satırına GRA yazıp Enter tuşuna basın. Bu komut HATCH komutu gibi çalışır ancak farklı görünüş sonuçları verir. Ayarları “T” seçeneğini seçerek belirleyebilir veya yeni oluşturduğunuz degradeyi düzenlemek için, aşağıdaki şekilde görünen şeriti kullanabilirsiniz. HATCHEDIT (HE) komutu degradeler üzerinde de çalışır.

Aşağıdaki şekilde, bu yöntemi kullanarak yaratılmış basit bir 2 boyutlu 2B “2D” degrade örneğini görebilirsiniz. GRADIENT komutunu kullanarak bunu yeniden yaramamayı deneyin.

Tarama “Hatch” Hakkında İlave Bilgiler Özel tarama desenleri “Hatch pattern“ oluşturabilir veya internette bulunan özel kapak desenlerini araştırarak bulabilirsiniz. Bazı web siteleri ücretsiz özel tarama desenleri “hatch pattern“ sunarlarken; bazıları da çok sayıda özel tarama desenine “hatch pattern“ sahip koleksiyonlarını satmaktadırlar.

Taramalar “Hatch“ patlatılabilirler (X <Enter>) – ancak bunu yaparsanız çok dikkatli olun. Aslında, ihtiyaç duymadığınız sürece tarama desenlerini “hatch pattern” patlamayın, çünkü 1 adet tarama “hatch” nesnesi yerine yüzlerce çizginiz olacaktır.

Aşağıdaki şekilde görüldüğü üzere, Seçenekler “Options” iletişim kutusunun Çizim “Drafting” sekmesi içerisinde tarama “hatch” nesnelerine çıtçıtlanma yeteneği sağlayan bir ayar bulunmaktadır. Kapalı “Off” bu ayar için öçn tanımlı değerdir. Şayet çizim yaparken tarama “hatch” nesnelerine çıtçıtlanabilmek istiyorsanız, Tarama nesnelerini görmezden gel “Ignore hatch objects” işaretleme kutusunun işaretini kaldırın.

Sınırlar “Boundary”

BOUNDARY komutu her ne kadar bir dolgu yaratmıyorsa da, tarama “hatch” ile aynı şekilde çalışır.

Şimdi işe aşağıdaki şekilde görülen tarama desenindeki “hatch pattern” dört adet rastgele çizgi çizerek başlayın. Çizgilerin uzunlukları (bu kez) önemli değildirler.

Bu alıştırmanın amacı, dört çizgiden oluşan alanın iç kısmı ile eşleşen bir şekil oluşturmaktır. Bu çok basit bir örnektir, ancak bu araç hızlı bir şekilde karmaşık bir şekil oluşturmanız gerektiğinde çok yardımcı olacaktır.

Komut satırına BO yazıp Enter tuşuna basarak BOUNDARY komutunu çalıştırın. Aşağıdaki şekilde görünen Sınır Yaratma “Boundary Creation” iletişim kutusunun açıldığını göreceksiniz:

Bu komutun uygulaması oldukça basittir, en üstteki Noktaları tıklayarak Seç “Pick Points” düğmesini seçin ve sonra dört çizginin kesişim noktalarını sırayla tıklayın ve Enter tuşuna basın. Ayarlarınıza bağlı olarak, hiçbir şey olmamış gibi görünebilir. Ne yarattığınızı görmek için MOVE komutunu çalıştırın ve yarattığınız son nesneyi seçmek için, “L” seçeneğini kullanın; aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi yeni nesnenin seçilerek vurgulandığını göreceksiniz.

Katı “Solid”

Bazen HATCH komutundan daha hızlı olan başka bir komut da SOLID komutudur. Bu komut 3 veya 4 nokta kullanarak katı dolgulu bir nesne çizmenize olanak tanır. Bu örnek için, BOUNDARY komutu için çizdiğiniz dört çizgiyi kullanın.

SOLID komutunu çalıştırın. Dikdörtgenin dört köşesini tıklayarak seçin ve Enter tuşuna basın. Aşağıdaki şekilde gördüğünüze benzer bir şey elde etmiş olmalısınız:

Bunu bekliyor muydunuz? Hiç sanmıyorum. Bu komut, sadece 3 çizgi kullandığınız zaman, harika çalışıyor. Bu şekli tamamen doldurmak için, her biri için 3 çizgi kullanarak iki adet katı çizmeniz veya sadece HATCH komutunu kullanmanız gerekir.

Herhangi bir ebatta bir dikdörtgen çizin ve sonra SOLID komutu çalıştırın. 3 köşe noktasını seçin ve Enter tuşuna basın. Aşağıdaki şekilde görünen geometriye benzer bir şey görmelisiniz:

Hakkında Sertan Türkan

AutoCAD Beyni

Bunu da Kontrol edin

Revitte Katman Sarma Hakkında

Kompozit duvar katmanları, duvarın ek yerlerinde ve uç başlarında sarılabilir. Duvarın uçlarına sarılacak bileşik duvar …

Bir cevap yazın

Yardıma mı ihtiyacınız var? Chat with us
Bir görüşme başlatmak için lütfen önce gizlilik politikamızı kabul edin.