1372826956:AAFe2Py65GSQkfGiRnXuOQ-eD9yXcwMv988

Yeni Başlayanlar için AutoCAD Dersleri Ders#10-Nesneleri Çizdiniz, Şimdi de Değiştirin

Nesneleri çizmeyi ve bunları özel komutları kullanarak nasıl değiştireceğinizi öğrendiğinize göre, bir nesnenin özelliklerini değiştirmek için daha fazla yol bulmanız gerekir. Örneğin, metninizde yazım hatası yapmış olabilirsiniz. Yazıyı “Text” silebilir ve yeniden yaratabilir veya üzerine çift tıklayarak hatayı düzeltebilirsiniz. Belki de yanlış tabaka “layer “üzerine bir şey çizmişsinizdir. Bu işlem, CAD çalışmalarınızda size yardımcı olacak son derece önemli bir araçtır.

Komut Klavyeden Yazım /Kısa yol Simge Şeritteki Konum Sonuç
Özellikler

“Properties”

PROPERTIES / PR / CTRL+1

Simge yok

Ev “Home” > Özellikler “Properties Özellikler “Properties” paletinde nesnenin özelliklerini görüntületir.
Özellikleri Benzet

“Match Properties”

MATCHPROP / MA   Ev “Home” > Pano “Clipboard” > Özellikleri Benzet “Match Properties” Özellikleri bir nesneden başka bir nesneye kopyalar

Özellikler “Properties” için, özel bir simge bulunmamakla birlikte; şayet şerite bakarsanız, şeritin Ev “Home” sekmesinin Özellikler “Properties” panelinde tabaka “layer”, çizgi tipi “linetype”, çizgi kalınlığı “lineweight” gibi özellikleri görmek için hızlı bir şekilde seçebileceğiniz bir takım araçlar olduğunu görürsünüz.

Nesne özelliklerini değiştirmenin veya özelliklerini görüntülemenin birkaç yolu vardır. Birincisi PROPERTIES komutu kullanmaktır.

Yöntem oldukça basittir ve özelliklerin en eksiksiz görüntülenme biçimidir.

(Herhangi bir) noktadan (herhangi bir) noktaya bir çizgi çizin ve Enter tuşuna basın. Bu derslerimiz içinde size özel koordinatlar söylemeyeceğim tek zamandır. :)

Şimdi çizdiğiniz nesneyi (çizgi) seçin ve sağ tıklayın; açılan kısa yol menüsünden Özellikler “Properties” seçeneğini seçin. Bunu yaptıktan sonra, aşağıdaki şekilde görünen seçilen nesnenin (çizgi) tüm özelliklerini gösteren Özellikler “Properties” paletinin göründüğünü görmelisiniz.

Yukarıdaki şekilde gördüğünüz tam bir palettir. Seçmiş olduğunuz nesnenin özelliklerine bakmadan önce paleti incelemek için biraz zaman ayırın. Paletler AutoCAD‘in sonraki sürümleri için (2010 ve sonrası) yeni araçlardır. Bu palet ekranın büyük bir kısmı kapladığından, (paletin sol üst köşesindeki “X” simgesine tıklayarak) bunu tamamen kapatmanız veya ileride tekrar başvurmak üzere paleti (paletin sol üst köşesindeki “X” simgesinin hemen altındaki simgeye tıklayarak) daraltmak veya gizlemek için seçenekleriniz bulunmaktadır. Ayrıca paleti ekranın sol kenarına da sabitleyebilirsiniz. İşlevlerini tam olarak kavramak için, bu simgeleri deneyin ve ardından okumaya devam edin.

Şimdi palette görünen özelliklere bakalım. Paletin en üst kısmında Genel “General” özellikler sekmesi vardır – bunlar tüm AutoCAD nesneleri için ortak olan (renk” color”, tabaka “layer”, çizgi tipi “linetype” vb.) özelliklerdir.

En alt kısımda Geometri “Geometry” özellikleri sekmesi bulunmaktadır ve bu alan seçilen farklı nesne tiplerine göre farklılık gösterecektir. Burada bir çizginin bitiş noktasının Başlangıç X “Start X“ ve Başlangıç Y “Start Y“ noktaları (X, Y noktası) olarak görüldüğünü göreceksiniz. Şayet başlangıç noktasının X koordinatının konumu değiştirmek isterseniz, Başlangıç X “Start X“ metin alanını seçin, bir sayı yazın ve Enter tuşuna basın. Ayrıca, metin kutusunun sağ tarafındaki küçük simge ile yeni X koordinatını tıklayarak seçme seçeneğine de sahipsiniz.

Palete iyice bir göz atın. İlk çizgiyi silin, başka bir çizgi çizin ve ardından yeni çizginin özelliklerini görüntüleyin. Farklı sayılar göreceksiniz.

Çizgiyi silip bir çember çizin. Çemberin özelliklerini “properties” görüntületin; bu kez de Özellikler “Properties” paletinde farklı alanlar görürsünüz. Başlangıç X “Start X” noktasının Merkez X “Center X” olarak değiştirildiğini göreceksiniz. Görüntülenen özellikler seçtiğiniz nesneye özeldir.

Şimdi çemberin yanına bir çizgi çizin. Her iki nesneyi (çember ve çizgi) de seçin ve komut satırına PR yazıp Enter tuşuna basarak Özellikler “Properties” paletini görüntületin. Aşağıdaki şekilde görüldüğü üzere, palette çok kısa bir özellikler liste görürsünüz. Bu kısa liste her iki nesne için ortak olan tabaka “layer”, renk “color”, vb. özellikleri içerecektir.

Şimdi farklı bir şey deneyelim. Her şeyi (Tüm nesneleri) silin ve Özellikler “Properties” paletini kapatın. Bir çember çizin ve çizdiğiniz çemberi seçin. Çizim alanına sağ tıklayın ve açılan menüden aşağıdaki şekilde görülen en üsten bir önceki Özellikler “Properties” seçeneğini seçin:

Aynı kapattığınız yerde aynı Özellikler “Properties” paletinin göründüğünü göreceksiniz. Ayrıca aynı menüden Hızlı Özellikler “Quick Properties” seçeneğini seçme şansına da sahipsiniz. Şayet Hızlı Özellikler “Quick Properties” seçeneğini seçerseniz, (küçük monitörlerde kullanışlı) olan daha küçük bir palet görürsünüz.

YAZI “TEXT” NESNELERİ

Artık çizdiğiniz nesnelerin özelliklerini görüntüleyebilir ve nesnelerinizi düzenleyebilirsiniz. Bu her iki yöntem tüm nesneler üzerinde çalışacaktır. Peki ya diğer nesneler? Özelliklerini düzenlemenin daha kolay yolları olabilir mi? Emin olun var!

Yeni Başlayanlar için AutoCAD Dersleri Ders#8-Tabakalar, Ölçüler & Yazılar dersinde öğrendiğiniz gibi bir yazı “text” yaratın. Bu yazının “text” özelliklerini görüntületin. Şayet Özellikler “Properties” paletini dikkatle incelerseniz, aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi bu sefer, Özellikler “Properties” paletinde Yazı “Text” nesnesine özel alanların görüntülendiğini görürsünüz.

Yazının “Text” üzerine çift tıklamayı deneyin.

Yerinde Yazı Düzenleyicisi “Text Editor” açılacaktır. Şimdi, metni değiştirebilir ve değişiklikleri AutoCAD’e bildirmek için, yerinde Yazı Düzenleyicisinin “Text Editor” dışarısına tıklayabilirsiniz. Bu yöntem, yazının “text” içeriğini değiştirmek için daha kolay bir yöntem olmakla birlikte; yazının “text” diğer özelliklerin hiçbirini bu yöntemle değiştiremezsiniz. Ayrıca yukarıdaki şekilde görüldüğü üzere, yazının “text” içeriğini Özellikler “Properties” paletinden de değiştirebilirsiniz; fakat bu yöntem daha hızlıdır.

Nesnenin Tabakasını “Layer” Değiştirme

Birçok kez bir nesne çizip; aslında bu nesnenin başka bir tabakada “layer” olması gerektiğini fark edeceksiniz. Bir nesnenin tabakasını “layer” değiştirmek için,(yukarıda görüldüğü gibi) Özellikler “Properties” paletini açabilir veya aşağıdaki pratik ipucunu kullanabilirsiniz.

(Ders #8’de öğrendiğiniz ve yaptığınız gibi) yeni bir tabaka “layer” yaratın ve tabaka “layer” ismi olarak LINES verin. Bu tabakayı “layer” o anki geçerli (aktif) tabaka “current layer” yapmayın. Sıfır (0) isimli tabaka “layer” üzerine bir çizgi çizin. Şimdi çizmiş olduğunuz (sıfır (0) isimli tabaka “layer” üzerinde olan) çizgiyi seçin ve şeritin Ev “Home” sekmesinin Tabakalar “Layers” panelindeki Tabaka “Layer” aşağı açılır listesini seçin. Tüm tabakalarınızın “layer” listesini göreceksiniz. LINES isimli tabakayı “layer” tıklayarak seçin ve ESC tuşuna basın.

Şimdi çizginizin özelliklerini kontrol ederseniz, çizginizin artık LINES isimli tabaka “layer” üzerinde olduğunu görürsünüz. Bu, çok sıkça kullanacağınız bir yöntemdir; öyleyse öğrenin ve hakim olun.

Özellikleri Benzetme “Match Properties”

Özellikleri belirlemenin en kolay yollarından bir diğeri de MATCHPROP komutudur. Bu komut komut satırına MA yazılıp Enter tuşuna basarak başlatılır ve ardından kaynak nesne (istenen özelliklere sahip olan nesne) seçildikten sonra hedef nesne / nesneler seçilerek kullanılır. Ayrıca komutu önce kaynak nesneyi (istenen özelliklere sahip olan nesneyi) seçerek komut simgesine tıkladıktan sonra hedef nesneyi / nesneleri seçerek te kullanabilirsiniz. Bu komutun simgesi şeritin Ev “Home” sekmesinin Pano “Clipboard” panelindedir. Nedenini bilmiyorum ama Özellikler “Properties” panelinde bu komutun simgesi bulunmamaktadır.

Bunu denemek için farklı iki tabakada “layer” 2 ayrı çizgi çizin. MATCHPROP komutunu çalıştırın ve önce özelliklerini almak istediğiniz kaynak nesneyi (çizgilerden bir tanesini) seçin. Aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi imlecinizin değiştiğine dikkat edin. Şimdi hedef nesnenizi / nesnelerinizi seçin.

Sonuç

Artık çizdiğiniz herhangi bir nesnenin özelliklerini değiştirme becerisine sahipsiniz. Bunu yapmanın birçok yolu olduğunu öğrendiniz; ancak bazı yöntemlerin daha kolay olduğunu da fark etmişsinizdir. Yani herhangi bir şey çizildikten sonra o nesneyi veya özelliklerini değiştirebilirsiniz. Nadiren de olsa, nesneyi silmek ve yeniden çizmek daha kolaydır. Sonraki derslerde daha fazla komut öğrenirken, nelerin, nasıl değiştirilebileceğini görmek için bu yöntemleri deneyin.

Hakkında Sertan Türkan

AutoCAD Beyni

Bunu da Kontrol edin

Revitte Altlıklar “Underlay” Hakkında

Revit’te koordinasyon ve inşaat için farklı kotlardaki bileşenlerin ilişkisini anlamanız gerektiğinde Altlıklar “Underlays” yararlıdırlar. Video: …

Bir cevap yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Yardıma mı ihtiyacınız var? Chat with us
Bir görüşme başlatmak için lütfen önce gizlilik politikamızı kabul edin.