1372826956:AAFe2Py65GSQkfGiRnXuOQ-eD9yXcwMv988

Matlık Görünümü ile AutoCAD’de Gerçekçi Ağaç Yapma

AutoCAD sıvamalarına “rendering” gerçekçi bir görünüş kazandırmak için, matlık görünümleri kullanılarak insanlar, arabalar, ağaçlar eklenebilmektedir. Bu matlık görünümleri genellikle çizimde bir 3 boyutlu 3B “3D” nesnenin yanılsamasını yaratmak için eklenen 2 boyutlu 2B “2D”nesnelerdir.

Bu makalemde sizlere ağaç malzemesi “material” yaratma yöntemini ve çizime ağaç eklemeyi anlatacağım.

Matlık görünümleri malzemenin “material şeffaf ve mat alanlarını belirginleştirmek için mevcut dokuya “texture” eklenen gri tonlamalı dokulardır.  Gri tonlamalı dokularda farklı derecelerde siyah beyaz renk şeffaflığın “transparency” miktarını belirleyecektir.

Darker the black tone of color in Matlık görünümünde daha koyu siyah tonu malzemeyi “material” daha şeffaf yapacaktır.

Ağaç Malzemesi “Material” Yapma

Bu makalemde, aşağıdaki şekilde gördüğünüz ağaç resmini ve bu ağacın matlık görünümünü kullanacağım. Photoshop gibi bir resim düzenleme programını kullanarak bir resimden o resmin matlık görünümünü kolayca yaratabilirsiniz veya matlık görünümü resmini internetten de indirebilirsiniz. Bu makalem için kullandığım ağaç resmini ve matlık görünümü resmini burayı tıklayarak indirebilirsiniz.

İndirdiğiniz .rar dosyası içerisinde bulunan sıvanmış_matlık_görünümü.dwg isimli çizim dosyasını açın ve 3B Modelleme “3D Modelling” çalışma ortamına geçiş yapın. AutoCAD’de şeritin Görselleştirme “Visualize” sekmesine gidin ve Malzeme Araştırıcısı “Materials Browser” komut düğmesini tıklayarak Malzeme Araştırıcısı’nı “Materials Browser” açın. Şayet AutoCAD’in eski sürümlerinden birisini kullanıyorsanız, Görselleştirme “Visualize” sekmesini bulamayabilirsiniz. Bu durumda komut satırına MAT yazıp Enter tuşuna basarak Malzeme Araştırıcısı’nı “Materials Browser” açabilirsiniz.

Aşağıdaki şekilde görüldüğü üzere Malzeme Araştırıcısı “Materials Browser” paletinde sağ alt köşede bulunan Yeni Malzeme “New Material” düğmesini tıklayın ve açılan menüden en altta bulunan Yeni jenerik malzeme “New generic material” seçeneğini seçin.

Yeni jenerik malzeme “New generic material” seçeneğini seçtiğiniz zaman, Yeni Malzeme Düzenleyicisi “New Material Editor” paleti açılacaktır. Bu palette İsim “Name” metin kutusunda ön tanımlı olarak yazan Ön tanımlı Jenerik “Default Generic” malzeme ismini Yeni Ağac olarak değiştirin. Bu palette Jenerik grubu “Generic group kısmını genişletin ve Resim “Image” yazısının sağ tarafındaki boş beyaz alanı tıklayın.

Açılan dosya araştırma penceresini kullanarak indirdiğiniz .rar dosyası içerisinde bulunan ağaç.jpg dosyasını araştırıp bularak seçin ve Aç “Open” düğmesine tıklayın. Aç resmi o anki geçerli (aktif) malzeme “current material” olarak yüklenecektir. Doku Düzenleyicisi “Texture Editor” paletini açmak için, resmin üzerine çift tıklayın ve Ölçek “Scale” grubunu genişletin.

Ölçek “Scale” grubu içerisinde bulunan Örnek Ebatı “Sample Size” kısmındaki değerleri aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi düzenleyin. En “With” ve Yükseklik “Height” için girdiğiniz 12 birim değeri çizimimizde yaratacağımız ağaç malzemesi “material” için kullanacağımız karenin de en ve yükseklik değeridir.

Tekrarlama “Repeat” grubunu genişletin ve Yatay “Horizontal” ve Düşey “Vertical” aşağı açılır menülerinden yok “none” seçeneğini seçin. Bu işlemleri tamamladığınız zaman, Doku Düzenleyicisi “Texture Editor” paletini kapatın.

Tekrar Malzeme Düzenleyicisi “Material Editor” paletine gidin ve Kırpıntılar “Cutouts” grubuna tıklayın; yeni bir dosya araştırıcı penceresi açılacaktır. İndirdiğiniz .rar dosyası içerisinde bulunan agac_mat.jpg isimli resmi araştırarak bulun ve Aç “Open” düğmesine tıklayın.

Doku Düzenleyicisi “Texture Editor” paletini açmak için, Kırpıntılar “Cutouts” grubundaki resmin üzerine çift tıklayın ve Ölçek “Scale” grubunu genişletin. Ölçek “Scale” grubu içerisinde bulunan Örnek Ebatı “Sample Size” kısmındaki değerleri daha önce yaptığınız gibi 12 birim olarak ayarlayın ve Tekrarlama “Repeat” grubunu genişleterek Yatay “Horizontal” ve Düşey “Vertical” aşağı açılır menülerinden yok “none” seçeneğini seçtikten sonra Doku Düzenleyicisi “Texture Editor” paletini kapatın.

Ağaç Malzemesini “Material” Çizime Uygulama

Tüm bu değişiklikleri yaptıktan sonra Malzeme Araştırıcısı “Materials Browser” pati haricindeki tüm açık paletleri kapatın. Malzeme Araştırıcısı “Materials Browser” paletinde Yeni Ağaç ismi ile yaratmış olduğunuz yeni özel malzemenizi “material” görüyor olmalısınız. Bu Yeni Açaç isimli malzemeyi “material” Malzeme Araştırıcısı “Materials Browser” paletinden tutarak çizim alanınızdaki duvarın önünde duran 12 birim x 12 birim ebatlarındaki kare alanın üzerine sürükleyip bırakın. Böylece yeni malzemeniz çiziminize uygulanmış oldu.

Şayet hali hazırda seçili değilse, Görselleştirme “Visualize” sekmesinin Görsel stiller “Visual styles” panelinden Gerçekçi “Realistic” görsel stilini seçin.

Artık çiziminiz sıvama “rendering” için, hazır hale geldi. Görselleştirme “Visualize” sekmesinin Sıvama “Render panelindeki Ebatına Sıva “Render to Size” komut düğmesine tıklayın ve sıvama “rendering” işlemi tamamlanana dek bekleyin. Aşağıdaki şekilde sıvama “rendering” işlemi sonunda elde ettiğim resmi görebilirsiniz.

Şayet mu makalede anlattıklarımla ilgili herhangi bir sorunuz olursa, aşağıdaki yorum kutusuna yazarak iletebilirsiniz.

 

Hakkında Sertan Türkan

AutoCAD Beyni

Bunu da Kontrol edin

Revitte Altlıklar “Underlay” Hakkında

Revit’te koordinasyon ve inşaat için farklı kotlardaki bileşenlerin ilişkisini anlamanız gerektiğinde Altlıklar “Underlays” yararlıdırlar. Video: …

Bir cevap yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Yardıma mı ihtiyacınız var? Chat with us
Bir görüşme başlatmak için lütfen önce gizlilik politikamızı kabul edin.