Hızlı AutoCAD Kılavuzu-Geometri

Çizimimizde Çizgiler “line”, çemberler “circle” ve taranmış alanlar “hatch” gibi temel geometrik nesneleri yaratmayı öğrenelim.

AutoCAD‘de çok farklı türde geometrik nesneler yaratabilirsiniz; ancak çoğu 2 boyutlu 2B “2D” çizim için sadece birkaç tanesini bilmeniz gerekir.

İpucu: Geometrik nesneler oluştururken ekranı basitleştirmek istiyorsanız, dinamik veri giriş özelliğini kapatmak için, F12 tuşuna basın.

Çizgiler “Line”

Çizgi “Line”, AutoCAD çizimlerinde en temel ve ortak nesnedir. Çizgi çizmek için, şeritten aşağıdaki şekilde görünen Çizgi “Line” komut simgesini tıklayın.

Alternatif olarak, komut satırında LINE veya sadece L yazıp Enter veya Boşluk tuşuna basabilirsiniz.

Nokta konumu için komut satırındaki veri istemine (uyarıya) dikkat edin.

Aşağıdaki şekilde görünen çizginin başlangıç noktasını belirlemek için, koordinatlarını 0,0 olarak yazmanız gerekir. Modelinizin bir köşesini, başlangıç noktası olarak adlandırılan 0,0 koordinatında bulundurmak iyi bir fikirdir. Ek noktaları bulmak için, çizim alanında ilave X, Y koordinat noktaları belirleyebilirsiniz; ancak noktaları belirlemek için daha etkili yöntemler mevcuttur ve bunlar bir sonraki Hassasiyet konusuna anlatılacaktır.

Bir sonraki noktayı (bitiş noktası) belirledikten sonra, LINE komutu otomatik olarak kendini tekrar eder ve size başka çizgiler için, noktalar sormaya devam eder. Komutu sonlandırmak için Enter veya Boşluk tuşuna basın.

Kullanıcı Koordinat Sistemi

Kullanıcı koordinat sistemi (KKS) “(UCS)” simgesi girdiğiniz herhangi bir koordinat için pozitif  X ve Y ekseninin yönünü gösterir ve aynı zamanda bir çizimdeki yatay ve dikey yönleri tanımlar. Bazı 2 boyutlu 2B “2D” çizimlerde, orijin noktası ile yatay ve dikey yönleri değiştirmek için UCS simgesini tıklamak, sürüklemek ve döndürmek uygun olabilir.

Karelajı “Grid” Görüntületme

Bazı kullanıcılar referans olarak karelaj “grid” çizgileriyle çalışmayı severler; bazıları ise boş bir alanda çalışmayı tercih eder. Çizim alanında karelajı kapatmak için F7 tuşuna basın. Karelaj kapalıyken bile, F9 tuşuna basarak imlecinizi karelaj aralıklarına atlamaya zorlayabilirsiniz.

Yardımcı Çizgi Olarak Çizgiler “Line”

Çizgiler “Line”, referans ve yardımcı geometri nesneleri olarak hizmet verebilirler Örneğin:

  • Mülkiyet sınır aksları
  • Simetrik bir mekanik parçanın aynalama hattı
  • Parazitleri önlemek için geçiş çizgileri
  • Geçiş yolu hatları

 

Çemberler “Circle”

CIRCLE komutunun ön tanımlı seçeneği, bir merkez noktası “center point” ve bir yarıçap “Radius” belirtmenizi gerektirir.

Aşağıdaki şekilde görüldüğü üzere, CIRCLE komutunun diğer seçenekleri aşağı açılır listeden kullanılabilir:

Alternatif olarak, komut satırına CIRCLE veya sadece C yazıp ve bir seçenek seçmek için, tıklayabilirsiniz. Şayet bunu yaparsanız, bir merkez noktası belirtebilir veya aşağıdaki gösterildiği gibi vurgulanan komut seçeneklerinden birine tıklayabilirsiniz.

Çemberler referans geometri olarak faydalı olabilir. Örneğin, aşağıdaki şekildeki iki kapının birbiriyle etkileşebileceğini görebilirsiniz.

Sürekli Çizgiler “Polyline” ve Dikdörtgenler “Rectangle”

Bir sürekli çizgi “polyline”, tek bir nesne olarak oluşturulmuş birbirine bağlı çizgi “line” veya yay “arc” segmentidir.

Aşağıdakiler çin açık veya kapalı sürekli çizgi “polyline” oluşturmak için, PLINE komutunu kullanın:

  • Sabit genişlikli segmentlere sahip olması gereken geometriler.
  • Toplam uzunluğunu bilmeniz gereken sürekli yollar.
  • Topografik haritalar ve izobarik veriler için kontur hatları.
  • Ana devre kartlarındaki kablo şemaları ve izleri.
  • Proses ve boru diyagramları.

Sürekli çizgiler “Polyline”, sabit bir genişliğe sahip olabilir ya da farklı başlangıç ve bitiş genişliğine sahip olabilirler. Sürekli çizginin “polyline” ilk noktasını belirttikten sonra, tüm oluşturulan bölümlerin genişliğini belirtmek için Genişlik “Width” seçeneğini kullanabilirsiniz. Yeni segmentler oluştururken bile, genişlik değerini istediğiniz zaman değiştirebilirsiniz.

Aşağıdaki şekilde izlerin genişliğe sahip bir sürekli çizgi “polyline” ile oluşturulduğu baskılı devre kartını görmektesiniz. Bu örnekte bağlantı noktaları DONUT komutuyla oluşturulmuştur.

Aşağıdaki şekilde görüldüğü üzere sürekli çizgiler “polyline” her segment için farklı başlangıç ve bitiş genişliklerine sahip olabilir:

Kapalı dikdörtgen sürekli çizgilerini “polyline” yaratmanın hızlı bir yolu, RECTANG komutunu kullanmaktır (Komut satırına REC yazıp Enter tuşuna basın).

Dikdörtgen yaratmak için, aşağıdaki şekilde gösterildiği gibi iki köşegen noktayı tıklamanız yeterlidir. Şayet bu yöntemi kullanırsanız, kesinlik için karelaj çıtçıtlanma “grid snap” (F9) aracını açık duruma getirin.

Taramalar “Hatch” ve Dolgular “Fill”

AutoCAD‘de, tarama “hatch”, çizgiler, noktalar, şekiller, düz dolgu rengi veya degrade dolgu içeren belirli bir alanı kapsayan tek ve bileşik bir nesnedir.

HATCH komutunu başlattığınızda, şeritte geçici olarak Tarama Yaratma “Hatch Creation“ sekmesi görüntülenir. Bu sekmede, birçok özel seçenek ile birlikte yetmişten fazla endüstri standardı emperyal ve ISO tarama “hatch” modelinden birini seçebilirsiniz.

En basit prosedür şeritten bir tarama “hatch” modeli ve ölçek seçmek ve nesneler tarafından tamamen çevrelenmiş herhangi kapalı bir alanın içine tıklamaktır. Taramanın “Hatch”  boyut ve aralıklarını kontrol etmek için ölçek faktörünü belirtmeniz gerekir.

Bir tarama “hatch”  oluşturduktan sonra, sınırlama nesnelerini kapak alanını ayarlamak için taşıyabilir veya kısmi sınırlı taramalar “hatch” oluşturmak için sınırlayıcı nesnelerden birini veya daha fazlasını silebilirsiniz:

İpucu: Şayet bir taramanın “hatch” desenini düz veya degrade dolgulu olacak şekilde ayarlarsanız, ilginç örtüşme efektleri için Tarama Yaratma “Hatch Creation” sekmesinde bir saydamlık “transparency“ düzeyi ayarlamayı da ihmal etmeyin.

Aşağıdaki şekilde katı dolgu taramaları “hacth” nasıl kullanabileceğinize dair bazı örnekleri görebilirsiniz:

İpucu: Şayet bir taramada yukarıdaki şekilde görünen döşeme tahtalarında olduğu gibi “hatch” deseni hizalamanız gerekiyorsa, bir hizalama noktası belirlemek için Orjini Ayarla “Set Origin“ seçeneğini kullanın.

Not: Şayet bir alan tamamen kapalı değilse, boşlukların kontrol edilmesi gereken yerleri göstermek için, kırmızı renkli daireler görüntülenir. Kırmızı daireleri kapatmak için komut satırına REDRAW yazıp Enter tuşuna basın.

Ana Başlık: Hızlı AutoCAD Kılavuzu

Önceki Konu: Görüntüleme

Sonraki Konu: Hassasiyet

Hakkında Sertan Türkan

AutoCAD Beyni

Bunu da Kontrol edin

Revitte Katman Sarma Hakkında

Kompozit duvar katmanları, duvarın ek yerlerinde ve uç başlarında sarılabilir. Duvarın uçlarına sarılacak bileşik duvar …

Bir cevap yazın

Yardıma mı ihtiyacınız var? Chat with us
Bir görüşme başlatmak için lütfen önce gizlilik politikamızı kabul edin.