Gelişmiş Kullanıcılar için AutoCAD Dersleri #5-AutoCAD’de Tutamaçlarla Düzenleme

Artık tutamaçlar “grip” ile çalışmayı öğreneceksiniz Aşağıdaki şekilde görüldüğü üzere bunlar (tutamaçlar), bir komutun dışındayken herhangi bir nesneyi seçtiğinizde nesnenin üzerinde görüntülenen mavi karelerdir.

Tutamaçlar “Grip” bir komuta doğrudan girmeden nesneyi değiştirebilmenize olanak sağlayan araçlardır. Şayet yeterince dikkatli bir kullanıcı değilseniz, tutamaçlarla düzenlemenin istenmeyen sonuçlara neden olabileceğini unutmayın.

Genellikle bu ayarların değiştirilmesi gerekmemekle birlikte; tutamaçlarınızın “grip görünümünü DDGRIPS komutunu girerek değiştirebilirsiniz. Komut satırına DDGRIPS yazıp Enter tuşuna bastığınız zaman, aşağıdaki şekilde görünen (Seçim “Selection“ sekmesi ön planda olarak Seçenekler “Options”) iletişim kutusu açılacaktır.

Tutamaçları etkinleştirebilmenin veya devre dışı bırakabilmenin yanı sıra bloklar arasında etkin olup olmadıklarını denetleyebildiğinize dikkat edin. Tutamaçların varsayılan ayarları çoğu durum için geçerli olacaktır.

Çalışmakta olduğunuz belirli çizime veya arka plan rengine bağlı olarak renklerin daha görünür olmasını sağlamak için tutamaçların renklerini değiştirebilirsiniz. Ayrıca şayet İhtiyaç duyarsanız, tutamaçların boyutunu da değiştirebilirsiniz.

Tutamaçlar için, seçili olmadığında (ancak görünür durumda olduğunda) ve seçildiklerinde olmak üzere iki farklı renk bulunduğuna dikkat edin.

Tutamaç düzenleme ile ilk çalışmaya başladığınız zaman, öncelikle ölçüleri değiştirirken kullanmanızı öneririm. Bu, geometrinizi etkilemeyeceği için başlamak için kolay bir yoldur. Ölçülerinizi tutamaç düzenleme ile değiştirmeye hakim olduktan sonra, geometrinizi düzenlemeyi deneyin;  birçok durumda tutamaç düzenlemenin normal AutoCAD komutlarını kullanmaktan daha hızlı ve kolay olabileceğini göreceksiniz.

İlk önce bir tutamacı seçip aktif hale getirdiğiniz zaman, tutamaç kırmızıya döner ve tutamacı ihtiyacınız olan yere kadar sündürebilirsiniz. Tutamaç düzenleme yaparken daima komut satırını okuyun.

Komut: “Command:” <Bir nesne seçin> “<Select an object>”

** STRETCH ** <Noktaya sündür>/Temel noktası/Kopyala/Geri al/Çıkış:

“<Stretch to point>/Base point/Copy/Undo/eXit:”

Yukarıdaki örnekte görüldüğü üzere birkaç seçeneğin olduğunu görürsünüz, şimdilik bunları görmezden gelerek Sündürme “Stretch” seçeneğini deneyin. Artık bu noktayı istediğiniz yere taşıyabilir ve aktif durumdaki herhangi bir nesne çıtçıtını yakalayabilirsiniz. Bu, çizgileri uzatmak yerine onları uç uca bağlamak için, kolay bir yol olabilir. İstediğiniz değişiklikleri yaptıktan sonra, tutamaçların seçimini kaldırmak için ESC tuşuna basın. (Enter tuşuna basarsanız, uyguladığınız son komutu tekrarlarsınız). Nesnenin seçimini tamamen kaldırmak için birkaç kez ESC tuşuna basmanız gerekebilir.

Sündürme “Stretch” seçeneği, yalnızca tutamaç düzenleme için kullanabileceğiniz birkaç komuttan sadece birisidir. Boşluk tuşuna basarak, tutamaç düzenleme için mevcut olan tüm seçenekleri gezinebilirsiniz.

Komut: “Command:” <Herhangi bir nesneyi tıklayarak seçin ve nesne üzerindeki bir tutamacı “grip” tıklayın >

** STRETCH ** Sündürme noktasını belirleyin veya [Temel noktası/Kopyala/Geri al/Çıkış]: <boşluk> “Specify stretch point or [Base point/Copy/Undo/eXit]: <space>”

** MOVE ** Taşıma noktasını belirleyin veya [Temel noktası/Kopyala/Geri al/Çıkış]:< boşluk > “Specify move point or [Base point/Copy/Undo/eXit]:<space>”

** ROTATE ** Döndürme açısını belirleyin veya [Temel noktası/Kopyala/Geri al/Çıkış]: < boşluk > “Specify rotation angle or [Base point/Copy/Undo/Reference/eXit]: <space>”

** SCALE ** Ölçek faktörünü belirleyin veya [Temel noktası/Kopyala/Geri al/Çıkış]: < boşluk > “Specify scale factor or [Base point/Copy/Undo/Reference/eXit]: <space>”

** MIRROR ** İkinci noktayı belirleyin veya [Temel noktası/Kopyala/Geri al/Çıkış]: “Specify second point or [Base point/Copy/Undo/eXit]:”

Önceki metin satırları, seçenekler arasında gezinirken komut satırının neye benzeyeceğini göstermektedir.

Bu seçeneklerden herhangi birini kullanmak için önce normal komutların kullanımını çok iyi bilmeniz gerekmektedir.

Bu diğer seçeneklerin Sündürme “Stretch”  seçeneğinden biraz farklı olduğunu fark edeceksiniz. Şayet seçili birçok nesne varsa, sadece bir noktayı sündürebilir; ancak vurgulanan tüm nesneleri tutamaç düzenlemeyle taşıyabilirsiniz. Bu, döndürme” rotate”, ölçekleme “scale“ ve aynalama “miror” seçeneklerinde de geçerlidir.

Farklı nesnelerin farklı tutamaçları vardır. Bir çizginin iki uç nokta ve bir orta nokta olmak üzere 3 tutamacı vardır. Uç noktaları sündürebilirsiniz; fakat orta noktayı sündürdüğünüz zaman, çizgiyi taşırsınız. Yarıçapı değiştirmek için çemberin bir oktant noktasını “quadrant” sündürebilirsiniz; ancak merkez tutamacının sündürülmesi çemberi taşır. Tek satırlı yazılar kullanılan yaslama “justification“ tipine bağlı olarak bir veya iki tutamaca sahiptirler. Yazıyı hizalamak için, yazının tutamaçlarını kullanabilirsiniz.

Ayrıca, 3D nesnelerdeki noktaları ayarlamak için kulpları kullanabilirsiniz. Tıpkı bir 2B nesne gibi, herhangi bir komutta değilken katıyı seçin; tutamaçlar görünecektir. Ardından, tutamaçları yeni noktalara kadar sündürebilirsiniz.

Aşağıdaki örnekte, merkez tutamaç 3 boyutlu 3B “3D” katıyı kısaltmak için kullanılmıştır.

NODLAR VE NOKTALARLA ÇALIŞMA

Bu makalemde ele alacağım son konu, noktaların veya düğümlerin işlevi ve görüntülenmesidir. Şayet DIVIDE komutunu kullandıysanız, Nod “Node” nesne çıtçıtı ile çalıştınız demektir. Öncelikle Nod “Node” nesne çıtçıtının açık olduğundan emin olun. Eğer yapmadıysanız, sadece bir çizgi çizin ve sonra DIVIDE komutunu girin.

Komut: “Command:” DIV DIVIDE

Bölmek için nesne seçin: “Select object to divide:” <Çizgiyi seçin>

Parça sayısını girin veya [Blok]: “Enter the number of segments or [Block]:” 3

Ön tanımlı Nokta Stili “Point Style“ ayarlarıyla, hiçbir şey değişmedi gibi görünecektir. Ancak LINE komutunu tekrar çalıştırırsanız, çizginizin üzerine 2 tane daha nesne çıtçıtı eklendiğini görürsünüz.

Şayet bir çizgiyi ikiye bölerseniz ve 2 düğüm eklerseniz, o zaman bulmak oldukça kolay olacaktır. Şayet çizgiyi 20 parçaya bölerseniz, onları bulmakta zorlanmaya başlarsınız. Allahtan şanslıyız, AutoCAD‘in Nod “Node” nesne çıtçıtının görünümünü değiştirmenin bir yolu vardır. Bunu yapmak için, DDPTYPE komutunu kullanın.

Bu, anlaşılması kolay bir iletişim kutusudur. İlk bölüm, noktanın neye benzeyeceğini seçmenize izin vermektedir. Görmek çok kolay olduğu için, ben genellikle ikinci satırdaki dördüncü nokta stilini seçerim; ancak siz istediğinizi seçebilirsiniz. Birkaç tane deneyin.

Bir sonraki bölüm, noktanın hangi ebatta olacağını tanımlar.

Nokta ebatı “Point size” değeri olarak şimdilik 5 değerini bırakın ve en alttaki seçeneklere bakın. Ön tanımlı seçenek olan Ebatı ekrana göreceli olarak Ayarla ”Set Size Relative to Screen” noktanın görünüşünü ekranın % 5 oranında görüntülenecek şekilde ayarlar. Bu, noktayı çizimde bulmayı çok kolaylaştırır. Dezavantajı ise, şayet çizimde çok sayıda nokta varsa, ekranın çok karmaşık hal alması olacaktır. Bu ayarı küçük çizimlerle veya az sayıda noktanız varsa kullanın. Şayet Bu ayarı seçerseniz, noktalarınızın aynı boyutta olduklarını görmek için, ekranı yakınlaştırın ve sonra (RE komutunu kullanarak) ekranı yenileyin.

İkinci seçenek ise, Ebatı mutlak birimlere göre ayarla “Set Size in Absolute Units” seçeneğidir. Bu noktaları sürekli olarak aynı boyutta tutar. Şayet çiziminizi yakınlaştırıp yenilerseniz, nokta boyutunuz ekranınıza göre değil de diğer çizim nesnelerinize göre kalır. Şayet çiziminizde çok sayıda nod veya nokta varsa bunu kullanın.

DİVIDE komutu çok kullanışlıdır;  nesneyi böldüğünüzde ve düzenlemelerinizi yaptıktan sonra nodları silmenizi öneriyorum. Bir çizgide fazladan nodların olması, sizi (veya çizim üzerinde çalışan diğer kullanıcıları) daha sonra şaşırtabilir.

Sonuç: Özetle, şayet tutamaçları kullanmada uzmanlaşırsanız, çiziminizi düzenlemede daha hızlı olabilirsiniz. Ben tasarım yaparken tutamaç düzenlemeyi çok kullanıyorum ve bu bana ciddi bi hız kazandırıyor. Bu tekniği size ustalaşıncaya kadar uygulayın sonuçta çok mutlu olacaksınız.

Hakkında Sertan Türkan

AutoCAD Beyni

Bunu da Kontrol edin

Revitte Katman Sarma Hakkında

Kompozit duvar katmanları, duvarın ek yerlerinde ve uç başlarında sarılabilir. Duvarın uçlarına sarılacak bileşik duvar …

Bir cevap yazın

Yardıma mı ihtiyacınız var? Chat with us
Bir görüşme başlatmak için lütfen önce gizlilik politikamızı kabul edin.