BIM Temel Bilgileri İpucu #3

Şayet Revit Viewer programı ile iş paylaşımı yapılmış bir modeli açıyorsanız, Merkez Modelden Ayır “Detach from Central Model” özelliğini kullanın.

İlk bakışta, bu gereksiz geliyor. Değişikliklerinizi yine de kaydedemediğiniz zaman, neden modelinizi ayırmanız gerekiyor?

Hatırlatma olarak:

Görüntüleyici modu, aşağıdakiler dışında Revit’in tüm işlevselliğine izin verir: tüm durumlarda olduğu gibi farklı kaydedebilir “save as” veya kaydedebilirsiniz “save”;

  • Değiştirilebilecek model verilerini içeren bir biçimlendirmede “format” dışa aktarmak “export”.
  • Değiştirilebilecek model verilerini içeren bir biçimlendirmede “format” yayınlamak “publish”.
  • Değişiklikler yapıldıktan sonra projeleri bastırmak.

Şayet tek yapmak istediğiniz modele bakmak ise, modelinizi merkez modelden ayırmanız gerekmez. Ancak; Görüntüleme “Viewer” modundayken, (bir parçayı kesmek, bir 3 boyutlu 3B “3D” görüntüyü döndürmek ) gibi bir şeyleri değiştirmeye çalışırsanız, , Görünürlük Grafiği geçersiz kılmalarını değiştirirsiniz – Revit değişiklik yapma izni olup olmadığını kontrol için,  merkez modeli geri kontrol edecektir ve izleyici modunda olduğunuz için,  bunu anlamazsınız!

Merkez modeli ayırmak, Revit’in nesneleri kontrol etmeye çalışmayacağını ve bu da hatayı tetiklemeyeceğini gösterir.

Revit Görüntüleyici “Revit Viewer”, bir model açtığınızda, aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi sizi uyarmaya çalışır; ancak herkesin her uyarıyı okumadığını biliyoruz…

Not: Bağlantıyı kesseniz bile, bağlantılı modelleriniz varsa bu uyarıyı almaya devam edersiniz. İletişim kutusu, size bu uyarının bağlantıyla ilgili olduğunu söylemez, ancak bağlantıyla ilgilidir.

Belki bazılarınız kendi özel Revit lisanslarınıza sahipsiniz; dolayısıyla bu konuda endişelenmeniz gerekmez. Ancak ağ lisanslarını kullanıyorsanız (veya kullanan arkadaşlarınız varsa), ve bir lisans almayı istemediğinizde Revit Görüntüleyiciyi “Revit Viewer” kullanırsanız.

·        Revit Yazı Nesnelerinde Satır Kesme

Bu ipucu Revit’teki yazı satırları için yeni bitiş ve yeni başlangıçlar yapmakla ilgili.

Başlıklara manuel olarak satır sonları ekleyebileceğinizi ve metin alanlarını ayarlayabileceğinizi biliyor muydunuz? Tek yapmanız gereken Ctrl + Enter tuşlarına basmaktır. Aşağıdaki şekilde satır sonunu eklemeden önce ve sonra bir tablonun görünümü vardır:

Yalnızca satırın ikinci yarısı bitmiş gibi görünüyor – yine de ok tuşlarıyla erişebilirsiniz. Ve elbette, metindeki tüm yazıları aşağıdaki şekildeki gibi görebilirsiniz:

İçeriği varsayılan alan genişliğinde iyi kaydırılmayan görüntü başlıkları için de benzer bir trik çalışır. Hatırlanması gereken tek şey, Görüntü Adı alanına “View Name“ değil, sayfa alanında Başlık  “Title” içerisinde Ctrl + Enter tuşlarına basmanız gerektiğidir. Aşağıdaki iki şekilde sırasıyla Ctrl + Enter tuşlarına basmadan önce ve sonraki durumu görebilirsiniz:

·         MS Office Programlarına Ekran Görüntüleri Yerleştirme

Tamam, bu gerçekten BIM ile ilgili değil biliyorum; ancak çok işe yarar bir ipucu olduğu için, yayınlamam gerektiğini düşünüyorum.

Herhangi bir Microsoft Office ürününü (Word, Excel, Outlook, PowerPoint) hemen açın ve Yerleştir “Insert” sekmesine göz atın.

Yukarıdaki şekilde görüldüğü üzere, plan görünüşte ekran görüntüsünü alma seçeneği olduğu fark ettiniz mi? Galiba genellikle gözden kaçıyor ve adil olmak şayet ekranınız küçükse, aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi simge şeritin mini görünüşünde toplanmış hale geliyor:

Toplanmış haldeki komut düğmesinin üzerine tıklayın, sahip olduğunuz her açık programın ekran görüntülerini alırsınız. Bu komut düğmesine tıkladıktan sonra, istediğiniz program penceresinin tam boyutlu bir ekran görüntüsünü almak için, o program penceresini seçin veya kendi alanınızı tanımlamak için Ekran Kırpma “Screen Clipping” seçeneğini seçin. (Kırpma yaparken o an geçerli programın en aşağı indirileceğini unutmayın.)

Ne hoş bir özellik değil mi?

·         Ön Bilgi Ölçülerini Tutup Sürükleme

Şayet hiç Revit kullanmadıysanız, daha önce hiç bu kelimeyi duymamış olsanız bile, ön bilgi ölçüsünün ne olduğunu bilirsiniz. Bunlar bir nesneyi seçtiğinizde görünen geçici ölçülerdir.

Bu ön bilgi ölçülerine sahip olmak çok güzeldir – İki nokta veya nesne arasındaki mesafenin ne olduğunu bildiğim zaman, bunları kullanıyorum.

Ancak ön bilgi ölçüleri her zaman onları nereden bulabileceğinizi göstermez. Yukarıdaki şekilde göründüğü üzere, seçilen kirişten altıncı (6) aksa kadar olan mesafeyi ayarlamam gerekebilir.

Sizinle paylaşacağım bu triği öğrenmeden önce kirişten aksa bir ölçü ekledim; ölçümümü değiştirdim ve ölçüyü sildim. Yani, artık şekilde görünmüyor!

Bunun yerine, sadece ön bilgi boyutunu ayarlayabilirsiniz. Mavi noktayı tutun ve tercih ettiğiniz referansa sürükleyin.

İşte tamam

Dahası, bu yerleştirme yapışkandır. Yani ön bilgi ölçüsü, o nesneyi bir sonraki sefer seçtiğinizde aynı yerde görünecektir.

·        Nesneleri Hızlıca Döndürme

Aşağıdaki şekilde görüldüğü üzere, nesneleri veya bileşenleri bir Revit görünüşüne eklerken, şeridin altında Yerleştirmeden sonra döndür “Rotate after placement” onay kutusunu fark etmiş olabilirsiniz.

Sanırım, çok kullanışlı bir özelliktir;  ancak şahsen ben kullanmadım çünkü nesneleri yerleştirmeden önce hızlı ve boşluk tuşuyla kolay bir şekilde döndürmeyi keşfettim:

Varsayılan olarak, bir nesneyi bir görünüşe yerleştirmeden önce boşluk çubuğuna bastığınızda, nesneyi 90 derece döndürür.

Ancak, önce mevcut bir nesnenin üzerine gelip biraz beklerseniz,, yeni bileşen hizalamanıza uyacak şekilde döndürülecektir.

  

Kesme çizgilerini köşebentler ve eğimli kirişler arasına koymak veya kolonları dik olmayan akslara hizalamak için, bunu her zaman kullanıyorum.

·         Z-Yönü & Başlangıç ve Bitiş Kotu Ötelemeleri “Offset”

Revit’te yapısal bir çerçeveyi modelleyeceğiniz zaman, genellikle kotunu ayarlamak için bir düzlem veya referans düzlemine atama yapabilirsiniz.

Ancak bazen belki bir döşeme basamağı, mimari öğe veya diğer çerçeveleme koşullarına uyum sağlamak için bir kirişin yukarı veya aşağı hareket ettirilmesi gerekir.

Yukarıdaki şekilde görünen görüntüyü elde etmek için en az iki yol vardır.

Birincisi z-Yönünü Hizalama ve Offset‘tir. Şayet Yaslamayı “Justification“ diğer “other”  olarak değiştirirseniz, kirişi yukarı veya aşağı ötelemek “offset” için tek bir değer belirleyebilirsiniz.

İkincisi, Başlangıç ve Bitiş Kotu Ötelemeleri dir. Kirişin iki ucunu farklı yüksekliklerde vermek için bunları kullanabilirsiniz.

Pekala, hangisini seçeceksiniz? İşte bu duruma göre değişir ve bilmeniz gereken şeyde budur:

A)    z-Yönünü Yaslama “Justification” /Öteleme “Offset”

Z-Yönünde ayarlanmış bir kirişin analitik çizgisi orijinal referans seviyesine veya çalışma düzlemine yerleştirilir. Analitik modelinizi RISA gibi bir programa dışa aktarıp; aktarmayacağınıza karar vermek zorundasınız.

Sadece bir değeri ayarlayabilirsiniz, bu nedenle eğimli kirişler için iyi değildir.

Z-Yönü projeye değil kirişe göre görecelidir. Bu, şayet kesiti döndüren bir kirişe sahipseniz, z-Yön ötelemeleri “offset” istediğiniz sonucu vermeyebilir anlamındadır.

B)    Başlangıç ve Bitiş Kotu Ötelemeleri “Offset”

Bu yöntemle, analitik çizgi kirişinizi takip eder. Ancak; analiz yazılımı ile istenen etkiyi yaratabilir veya yaratamazsınız.

Her ucun farklı ötelenmeleri “ofsset” olabilir; böylece eğimli çerçeveler oluşturabilirsiniz.

Bununla birlikte, bir başlangıç veya bitiş kotu ötelenmesini “offset” otomatik olarak ayarlamak, çerçevenizi çalışma alanından ayırır ve ötelenmelerin “offset” etkisi çerçevelerinizin orijinal düzlemine paralel de olsa geri alamazsınız.

Başlama/bitiş ötelenmeleri “ofsset” kota göre değişir, bu nedenle kesitinizi döndürmek, başlangıç noktasını neredeyse başladığı yerde tutar.

·         Birleşik Yöntemler

Çerçevenizin konumu üzerinde daha fazla kontrol sağlamak için aslında aynı anda her iki yöntemi de kullanabilirsiniz. Yukarıdaki kirişe, Başlangıç, Bitiş VE Z-yönü ötelenmelerine “offset” uygulanmıştır.

·         3 Boyutlu 3B “3D” Görünüşlerle Çalışma

Bu yazı kesinlikle temel bilgilerle ilgili ipuçları içermekle birlikte;  Revit’in 3 boyut 3B “3D” özelliklerinde ne kadar yetenekli olduğunu düşünürsek, son zamanlarda üçüncü boyutta gezinmek için topladığım ipuçlarından birkaçını bu alt başlık altında paylaşmayı uygun gördüm.

#1: 3 Boyutlu 3B “3D” Yörünge “Orbit” için Eksen Etrafında Dönüşü Ayarlama

Şayet Shift tuşuna basılı tutarak farenin orta düğmesini basarsanız, 3 boyutlu 3B “3D” modelinizin etrafında yörüngede fareyi hareket ettirebilirsiniz. Bununla birlikte, varsayılan yörünge pivotu muhtemelen tam istediğiniz yerde değildir. Bu durumda, binamın bir köşesine görüntü yaklaşma “zoom in” yaparsam, köşeyi dönmeye çalıştığımda, bina hızla görüntüden kaybolur.

Bunun yerine, pivot noktamın olmasını istediğim yere yakın bir nesne seçeceğim. Sonra Shift tuşuna basılı tutarak farenin orta düğmesini kullandığımda, nesnem görüntünün merkezinde kalır.

#2: 3 Boyutlu 3B “3D” Görünüşü 2 Boyutlu 2B “2D” Görünüşe Hizalama

Bu benim en sevdiğim 3B görüntüleme kullanımıdır. Görüntüleme Küpünü “View Cube”  3 boyutlu 3B “3D” görünüşte sağ tıklarsanız, seçeneklerden bir tanesi Görünümü Doğrula  “Orient to View” seçeneğidir. Mevcut kat planlarınızdan, kotlarınızdan veya kesitlerinizden (veya 3 boyutlu 3B “3D” görünüşlerinizden) bir tanesini tıklayarak seçebilirsiniz. Böylece o 2 boyutlu 2B “2D” alanın” kırpılmış bir 3 boyutlu 3B “3D” görüntüsünü alabilirsiniz.

Tam 3 boyut 3B “3D” etkisi için, muhtemelen (muhtemelen ipucu # 1’i kullanarak) modelin etrafında yörüngede dolaşmanız gerekecektir; ancak bu gereksiz geometri görünümünü hızla temizlemek için harika bir yoldur.

Ben bunu artık daha çok çalışma görünüşlerinde, kolonlar, zemin gibi yapısal bölümleri takip etmek için, kullanıyorum. Ancak bu tür 3 boyutlu 3B “3D” bölümlerin tasarım belgelerinde yaygın olarak görülen yerler olması çok da uzun zaman almayacak.

#3: Nesneleri Şeffaf Yapma

Görünüşünüzü açıklığa kavuşturmanın bir başka yolu, belirli nesneleri veya kategorileri görsel hale getirmektir. Çelik çerçeveli yapılarda, genellikle bunu kullanmama gerek kalmaz; ancak beton veya taş duvarları ekledikten sonra içyapının görünmesi daha zor olur! Dolayısıyla Görünürlük Grafikleri “Visibility Graphics” seçenekleri kısmına giderek Şeffaflığı Transparency” % 0 – 50’den daha büyük bir değere ayarlamak güzel çalışıyor gibi görünüyor. Şeffaflığı Transparency” % 100’e kadar çıkarırsanız, nesneleriniz tamamen netleşir; ancak Grafik Ekran “Graphic Display“ seçeneklerinizde “Kenarları Göster “Show Edges” işaretleme kutusunu işaretlediğiniz sürece, orada olduklarını söyleyebilirsiniz. (Hem% 100 şeffaflığı hem de gizli “hidden” kenarları kullanmanızı tavsiye etmem.)

Aşağıdaki şekilde % 0 ve % 50 şeffaflığa sahip duvarlar bulunan görüntüler görüyorsunuz. Kenarları kapatsaydım, daha net olurdu. Ne demek istediğimi anladınız mı?

  

Revit 2012 ve öncesi sürümlerde, Görünürlük Grafikleri iletişim kutusunun Hayalet Yüzeyler “Ghost Surfaces”  ve Şeffaflık “Transparent”  için, iki ayrı onay kutusu olduğunu belirtmeliyim. 2013 sürümünde, bunlar Projeksiyon/ Yüzey “Projection/Surface”  kategorisinde tek bir Şeffaflık “Transparency”  kaydırma sürgüsü içinde birleştirildi.

Hakkında Sertan Türkan

AutoCAD Beyni

Bunu da Kontrol edin

Revitte Paralel Çizim Çizgilerini Kullanarak Eğimli Yüzey Yaratma

Çizim modunda, eğimli bir yüzey oluşturmak için, paralel sınır çizgilerinin özelliklerini belirleyebilirsiniz. Bu yöntemi, aşağıdaki …

Bir cevap yazın

Yardıma mı ihtiyacınız var? Chat with us
Bir görüşme başlatmak için lütfen önce gizlilik politikamızı kabul edin.