1372826956:AAFe2Py65GSQkfGiRnXuOQ-eD9yXcwMv988

AutoCAD’e Derinlemesine Dalış Serisi-5 (Blokları Düzenleme)

AutoCAD’e Derinlemesine dalış Serisi’ne – bloklara yoğunlaşarak devam ediyoruz. Bu makalemizde blokları düzenleme konusuna göz atacağız. [ Bu makale ile serinin 5. makalesine gelmiş olduk. Şayet sitemize yeni katılanlardansanız, Derinlemesine Dalış Serisi’nin ilk makalesi için burayı tıklayın.]

AutoCAD blokları yarattıktan sonra düzenleme için üç ana yöntem sunmaktadır:

  • Patlatma “Exploding” & Yeniden Tanımlama “Redefining”
  • Yerinde Düzenleme
  • Blok Düzenleyicisi “Block Editor”.

Her bir yöntemin artıları ve eksileri vardır ve her bir yönteminde bilinmesi gereklidir. Blokları kullanmanın harika özelliklerinden bir tanesi blok tanımını düzenleyebilmektir. Böylece çizim içerisindeki tüm blok örnekleri otomatik olarak güncellenirler.

Patlatma & Yeniden Tanımlama

Sekil-01

Bloklarla ilgili bu patlatma ve yeniden tanımlama özelliğini bir takım içinde yer almış belki de bir ayağını kaybetmiş fakat sonsuza dek o takımın bir üyesi olarak kalacak olan bir gazi olarak düşünebiliriz. Bu gazi takımda yer alan yeni gençler gibi hareketli olmasa da kriz anlarında ne yapılacağını çok iyi bilir. Bloğu patlatma o bloğu kendisini meydana getiren orijinal nesnelere geri döndürür ve sonrasında istenen değişiklikler yapıldıktan sonra blok yeniden tanımlanır. Çok eskiden bu yöntem blokları düzenlemenin tek yoluydu.

ARTILARI: Blok tanımının bir kopyasını oluşturmanın en hızlı yoludur.

EKSİLERİ:  Bloğu oluşturacak olan değiştirilmiş nesnelerin dönmeleri “rotation”, ölçekleri “scale” ve yerleştirme noktaları “insertion point“ seçilirken çok dikkat edilmesi gerekir; aksi halde çizimdeki mevcut blok örnekleri olumsuz etkilenirler.

İŞLEM:

  1. Çizimdeki bir blok örneğini kendisini oluşturan (çizgiler, yaylar ve çemberler gibi) orijinal nesnelere döndürmek için, EXPLODE komutunu kullanın.
  2. Mevcut AutoCAD komutlarını kullanarak istediğiniz değişiklikleri yapın veya blok içinde olmasını istediğiniz yeni nesneleri ekleyin.
  3. Bloğu mevcut blok tanımı ismini kullanarak yeniden tanımlamak için, BLOCK komutunu kullanın.

Yerinde Düzenleme

Sekil-02

Bloklarla ilgili bu yerinde düzenleme özelliğini uzun zamandır AutoCAD ile çalışan ve ne yapacağını bilen işini bilen tipik bir kullanıcının yöntemi olarak düşünebiliriz. Yerinde düzenleme ile bloğu patlatmadan bloğun içerdiği nesneleri düzenleyebilirsiniz. Bu aynen bloğu açıp çizimdeki diğer nesneleri geçici olarak devre dışı bırakarak bloğun içindeki nesneler ile çalışmaya benzer. Bloğa nesneler ekleyebilir veya çıkartabilirsiniz. Ayrıca bloktaki mevcut öznitelikleri “attributes” de düzenleyebilir veya yeni öznitelikler “attributes” ekleyebilirsiniz. Ayrıca blok içindeki bloklarla (gömülü bloklarla) da çalışabilirsiniz.

ARTILARI: Patlatma ihtiyacı duymaksızın bloklar düzenlenebilir. Nesneler çizimden bloğa veya bloktan çizime kopyalanabilir. Bir bloğun içinde bulunan gömülü bloğu seçme olanağı sağlamaktadır.

EKSİLERİ: Dinamik Bloklarda çalışmaz. Blok tanımının kopyasını yaratmak mümkün değildir.

İŞLEM:

  1. Bloğu seçin (böylece bloğun tutamaçları görünür olur), sağ tıklayın; açılan menüdenBloğu Yerinde Düzenle “Edit Block In-place” seçeneğini seçin.
  2. Referans Düzenleme “Reference Edit”iletişim kutusunda, değiştirmek istediğiniz bloğun seviyesini seçmek için, referans ağacını kullanın. Şayet gömülü blok yoksa devam etmek için, sadece OK düğmesine tıklayın.
  3. Çizimdeki tüm diğer nesneler silik (ve kilitli) hale geleceklerdir. Blokta gereken değişiklikleri yapın.
  4. Şeritin tüm sekmelerinde Referans Düzenleme “Edit References”paneli görünür olacaktır. Yaptığınız değişiklikleri ya kaydetmeyi ya da kaydetmeden olduğu gibi bırakmayı seçin.

Blok Düzenleyicisi “Block Editor”

Kullanıma sunulalı birkaç yıl olmasına rağmen; konu blokların düzenlenmesine geldiği zaman, Blok Düzenleyicisi “Block Editor” hala çocuk sayılabilir. Blok Düzenleyicisi “Block Editor” Dinamik Blokların yaratılması ve düzenlenmesi için tasarlanmış olsa da onu sadece mevcut blokların düzenlenmesi için değil aynı zamanda yeni blok tanımları yaratmak için de kullanabilirsiniz.

ARTILARI: Dinamik Bloklarla çalışmak için tek yöntemdir. Ne üzerinde çalışacağınızı açıkça belirlemek için, tüm blok nesneleri düzenleyiciye yüklenirler. Blok tanımının bir kopyasını yaratmak için, Farklı Kaydet “Save As” seçeneğine sahiptir.

EKSİLERİ: Bloğu oluşturan nesneleri çizimden bloğa bloktan çizime kopyalamak mümkün değildir.

İŞLEM: 

  1. Bloğu seçin (böylece bloğun tutamaçları görüntülenir); sağ tıklayın ve açılan menüdenBlok Düzenleyicisi “Block Editor” seçeneğini seçin. Alternatif olarak, şeritin Yerleştir “Insert” sekmesinde (Blok Tanım “Block Definition” panelinde) bulunan Blok Düzenleyicisi “Block Editor” komut düğmesini seçerek düzenleyiciyi çalıştırdıktan sonra listeden istenen bloğu da seçebilirsiniz.
  2. İstediğiniz değişiklikleri yapın.
  3. Bloğu kaydedin ve Blok Düzenleyicisini “Block Editor” kapatın.

Öznitelikler “Attributes”

Evet, bloğunuzda istediğiniz değişiklikleri yaptınız, düzenlediniz, bir öznitelik “attribute” eklediniz; her şey iyi görünüyor. Fakat değişiklikleri kaydettiğiniz ve Blok Düzenleyicisinden “Block Editor” çıktığınız zaman, öznitelik “ attribute” görüntülenmiyor ve siz bu özniteliği “attribute” düzenleyemiyorsunuz. Kafanız karışmasın. Şayet bloğun yeni bir örneğini çiziminize yerleştirirseniz, eklediğiniz öznitelik “attribute” tüm haşmetiyle görüntülenecektir! Peki, ne oldu da ilk sefer de eklediğiniz özniteliği “attribute” göremiyordunuz? Öznitelikler “Attribute” hakkında tüm detaylar için buraya tıklayın.

 

Hakkında Sertan Türkan

AutoCAD Beyni

Bunu da Kontrol edin

Revitte Bir Bölge Planı “Plan Region” Oluşturma

Revit’te plan görünüşünün geri kalanı için kullanılan kesme düzleminden farklı bir yükseklikte bir kesme düzlemi …

Bir cevap yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Yardıma mı ihtiyacınız var? Chat with us
Bir görüşme başlatmak için lütfen önce gizlilik politikamızı kabul edin.