1372826956:AAFe2Py65GSQkfGiRnXuOQ-eD9yXcwMv988

AutoCAD Bloklarınızda Daha Fazla Referans Noktası Kullanma

AutoCAD‘de blokları kullanmak, AutoCAD Bloklarını Niçin Kullanmalıyız? isimli makalemde daha önce ele aldığım gibi pek çok avantaja sahiptir: Bununla birlikte, insanların can sıkıcı bulabileceklerinden biri vardır: Bir blok yerleştirmek için, yerleştirme noktasını referans olarak kullanmalısınız. Bu birçok durumda gayet iyi çalışır; ancak bazen bloğu yerleştirdiğimizde veya  taşımamız ya da döndürmemiz gerektiğinde referans olarak başka bir noktayı kullanmamız gerekebilir.

Bloğunuzu taşımak veya döndürmek istediğiniz zaman, şayet bloğun tutamaçlarını kullanmak istiyorsanız, bu makalemde anlatacaklarım yararlı olacaktır. Şayet MOVE komutunu kullanırsanız, herhangi bir noktayı referans olarak tanımlayabilirsiniz.

Bu yüzden bloklardaki diğer referans noktalarıyla çalışmak için bazı ipuçlarını görelim:

 

Blok Düzenleyicisinde “Block Editor” Bloğa Nokta “Point” Parametresi Ekleme

Autodesk AutoCAD’in  2006 sürümünden itibaren Dinamik Blok özelliğini tanıttı. Bloğunuza görünmez yerleştirme noktası “insertion point”  eklemek için blok Yetkilendirme “Block Authoring”  paletindeki nokta “point” parametresini kullanabilirsiniz ve böylece çiziminize bir blok yerleştirdiğiniz zaman, CTRL tuşuna basarak yerleştirme noktaları arasında kolayca geçiş yapabilirsiniz.

Blokların İçerisinde Tutamaçları Etkinleştirme

Çiziminize bir blok yerleştireceğiniz zaman, yukarıdaki ipucu çok yararlıdır. Daha önce de belirtildiği gibi, bloğu tutamaçları kullanarak taşımayı (MOVE komutu) tercih ederseniz, yalnızca yerleştirme noktasını taban “base“ noktası  olarak seçme seçeneğiniz olur. Aşağıdaki örnekte, bu yatak bir blok halinde oluşturulmuştur. Yerleştirme noktası yalnızca aşağıdaki şekilde görünen yatağın sol üst köşesindedir.

AutoCAD Seçenekler “Options” iletişim kutusunun Seçim “Selection” sekmesindeki Blokların içindeki tutamaçları göster “Show grips within blocks“ işaretleme kutusunu işaretleyerek blok içindeki nesnelerdeki tüm tutamakları görüntületebilirsiniz veya bunun için,  GRIPBLOCK sistem değişkenini 1 olarak ayarlayabilirsiniz.

İşaretleme kutusunu işaretledikten sonra, bloğu seçtiğinizde tüm tutamaçları görürsünüz. Bloğu taşımak için herhangi bir tutamacı seçebilirsiniz.

Taban “Base” Noktasını Değiştirme

Blokların içinde tutamaçları göstermek her zaman en iyi seçenek değildir. Şayet bloğunuzda karmaşık geometriniz varsa, çok fazla tutamaç  görürsünüz ve bu kafa karıştırıcı olabilir.

Diğer seçenek, aşağıdaki şekilde göründüğü üzere, imlecinizin ucundaki blokta yerleştirme noktasının tutamacı kırmızı renge dönene dek tutamaçlar arasında geçiş yapmak ve sağ tıklayıp açılan kısa menüsünden Temel Noktası “Base Point” seçeneğini seçmektir.

 

Artık herhangi bir noktayı yeni taban “base” noktası olarak seçebilirsiniz. Tabii ki, Temel “Base” noktasını komut satırından da seçebilirsiniz.

Komutlar Arasında Geçiş Yapma

Bir tutmaç seçtikten sonra, varsayılan eylem, tutamacı sündürmektir. Bu durumda, bloğunuz yeni bir konuma taşınacaktır.

Diğer tüm olası işlemler arasında dolaşmak için ENTER veya BOŞLUK tuşlarına basabilirsiniz. Bu esnada komut satırını kontrol edin, eylemin  sündürme “strech”, taşıma “move”, döndürme “rotate”, ölçekleme “scale” ve aynalama “mirror” arasında değiştiğini göreceksiniz.

** STRETCH **
Sündürme noktasını belirleyin veya [Taban noktası/Kopyala/Geri al/Çıkış]: “Specify stretch point or [Base point/Copy/Undo/eXit]:”

** MOVE **
Taşıma noktasını belirleyin veya [Taban noktası/Kopyala/Geri al/Çıkış]: “Specify move point or [Base point/Copy/Undo/eXit]:”
** ROTATE **
Döndürme noktasını belirleyin veya [Taban noktası/Kopyala/Geri al/Çıkış]: “Specify rotation angle or [Base point/Copy/Undo/Reference/eXit]:”
** SCALE **
Ölçek faktörünü belirleyin veya [Taban noktası/Kopyala/Geri al/Referans/Çıkış]: “Specify scale factor or [Base point/Copy/Undo/Reference/eXit]:”
** MIRROR **
İkinci noktayı belirleyin veya [Taban noktası/Kopyala/Geri al/Referans/Çıkış]: “Specify second point or [Base point/Copy/Undo/eXit]:”

Ayrıca sağ tıklayıp açılan kısa yol menüsünden de eylemi değiştirebilirsiniz.

İlave İpucu: GRIPBLOCK Sistem Değişkenini LISP ile Hızlıca Değiştirme

Şayet blok içerisinde tutamaçları kullanmak istiyorsanız ve tutamaçların görüntületilmesini  hızlıca açmak/ kapatmak istiyorsanız, aşağıdaki LISP programını kullanabilirsiniz. ve tutamaçların görüntületilmesini  sağlayan sistem değişkenin değerini hızla değiştirmek için,  lispi yükledikten sonra, komut satırına GB yazın ve ardından Enter tuşuna basın.

(defun c:GB (/ CURGRIPBLOCK)
(setq CURGRIPBLOCK (getvar “GRIPBLOCK”))
(if (= CURGRIPBLOCK 0)
(setvar “GRIPBLOCK” 1)
(setvar “GRIPBLOCK” 0)
)
)

Blokta Yerleştirme Noktası Tek bir Referans Noktası değildir!

Yukarıda görebileceğiniz gibi, yerleştirme noktası bloktaki tek referans noktası değildir. Yerleştirme işlemi sırasında yerleştirme noktasını kolayca değiştirebilir ve bloğunuzu değiştireceğiniz zaman, başka noktaları da kullanabilirsiniz.

Şayet GRIPBLOCK sistem değişkeninin değerini  1 olarak ayarlarsanız, bir tutamacı hızlıca tıklayıp seçebilirsiniz veya daha sonra temel noktasını değiştirebilirsiniz.

Tutamaçları kullanmak AutoCAD dinozorları için muhtemelen tercih edilen bir yol değildir; ancak birçok kişi bunu kullanmaktadır. Tutamaçları kullanmanız, daha az komut hatırlamanız anlamına geldiği için, kullanıcılar bazen bunu işe yarar buluyor.

Peki ya siz? Hangi yöntemi tercih ediyorsunuz? Ya da bizimle paylaşabileceğiniz başka bir yönteminiz mi var?

 

Hakkında Sertan Türkan

AutoCAD Beyni

Bunu da Kontrol edin

Revitte Referans Kesit Oluşturma

Revit’te mevcut bir görünüşe başvuran kesitleri yerleştirebilirsiniz. Referans kesitlerini plan, cephe, kesit, detay ve açıklama …

Bir cevap yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Yardıma mı ihtiyacınız var? Chat with us
Bir görüşme başlatmak için lütfen önce gizlilik politikamızı kabul edin.