1372826956:AAFe2Py65GSQkfGiRnXuOQ-eD9yXcwMv988

AutoCAD 3B “3D” Modelleme-Ortam Işıkları “Ambient Lights”

Gerçekçi nihai sıvanmış resimler elde etmek için, AutoCAD’de sahnelerini düzgün ışıklandırmak çok önemlidir. AutoCAD’dedört tip ışık mevcuttur:

  • Ortam Işığı: “Ambient Light:” Modelin tüm yüzeylerine sabit ışık şiddeti uygulamaktadır.
  • Noktasal Işık: “Point Light:” Işığı tüm yönlerden eşit şiddette uygulamaktadır. Böylece bir ampülün yarattığı etkiye benzer bir etki yaratılır.
  • Spot Işık: “Spotlight:” Işığı konik bir hat boyunca uygulamaktadır. Böylece araba farının yarattığı etkiye benzer bir etki yaratılır.
  • Uzak Işık: “Distant Light:” Rışığı her yönden paralel olarak uygulamaktadır. Böylece güneş ışınlarının yarattığı etkiye benzer bir etki yaratılır.

Şayet sahneye ortam ışığından “ambient light” başka bir ışık uygulamazsanız, AutoCAD modeli aydınlatmak için, otomatik olarak omuz hizası üstünden yayılan bir ışık uygular. Modele her hangi bir noktasal “point”, uzak “distance”  veya spot “spotlight” ışık yerleştirildiğinde, bu omuz üstü ışık kaybolur.

Aşağıda sizlere tipik bir model üzerinde ortam ışığının “ambient light” etkilerini göstermeye çalışacağım. Aşağıdaki ilk şekilde ortam ışığı “ambient light” ve omuz üstü ışık “over shoulder light” haricinde başka bir ışık bulunmamaktadır.

Ortam ışığının “ambient light” tek başına gerçekçi imajlar yaratamayacağını unutmayın. Ortam ışığı “ambient light” ile bitişik yüzeyler eşit olarak aydınlatılırlar ve birbirlerinden ayırt edilemezler. Bu yüzden bir çok durumda ortam ışığının “ambient light” şiddetini düşük hatta sıfır (0) olarak ayarlamanız gerekmektedir. Şayet kullanılan malzemenin ortam rengi yansıtıcı değilse ya da siyah olarak ayarlanmış ise, ortam ışığı “ambient light” modelin tamamını etkilemeyecektir. Bu makalemdeki örnekte konunun daha iyi anlaşılmasını sağlamak amacı ile ortam ışığını “ambient light” çok iyi yansıtan bir malzeme kullandım.

Not: Bu makalemdeki örnek model için, AutoCAD 2005 kullandım; fakat anlatılanlar üst sürümlerde de geçerlidir.

  1. Aşağıdaki şekilde görünen gibi elinizde mevcut herhangi bir 3 boyutlu 3B “3D” katı “solid” modeli açın.

Sekil-1

  1. LIGHT komutunu çslıştırın (Görünüm “View” sekmesi altında > Sıvama “Render” panelinde > LIGHT komut düğmesini seçin). Aşağıdaki şekilde görünen Işıklar “Lights” iletişim kutusu açılacaktır.
Sekil-2
  1. İletişim kutusunun sağ tarafı ortam ışığına “ambient light” ayrılmıştır. Aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi bu kısımdaki Şiddet “Intensity” sürgüsünü en sola sürükleyerek veya şiddet “intensity” metin kutusuna sıfır (0) yazarak sıfır (0) değerine gelmesini sağlayın ve ortam ışığını “ambient ligth” kapalı duruma getirin ve OK düğmesine basın.
Sekil-3
  1. RENDER komutunu çalıştırın (Görünüm “View” sekmesi içerisinde > Sıvama “Render” panelinde > RENDER komut düğmesini seçin). Sıvama “Render” penceresi açılacak ve aşağıdaki şekilde gördüğünüz gibi modeliniz sıvanacaktır rendering”.
Sekil-4
  1. LIGHT komutunu tekrar çalıştırın ve ortam ışığı şiddetini 1.00 değerine (en yüksek seviye) getirin. RENDER komutunu kullanarak modelinizi tekrar sıvayın “rendering”. Aşağıdaki şekildekine benzer parlayan bir model elde etmiş olmalısınız.
Sekil-5
  1. Ortam ışığına “Ambient light” bir renk atayabilirsiniz. LIGHT komutunu çslıştırın. Açılan Işıklar “Lights” iletişim kutusunda Endeks Rengi “Index Color” düğmesine tıklayın. Aşağıdaki şekilde görünen Renk Seç “Select Color” iletişim kutusu açılacaktır.Endeks renkleri listesinden Mavi “Blue” rengi seçin ve iki kez OK düğmesine tıklayarak her iki iletişim kutusunu da kapatın.
Sekil-6
  1. RENDER komutunu kullanarak modelinizi tekrar sıvayın “rendering”. Aşağıdaki şekildekine benzer mavi bir model elde etmiş olmalısınız.

Sekil-7

  1. Çiziminizi kaydetmeden kapatın.

 

Hakkında Sertan Türkan

AutoCAD Beyni

Bunu da Kontrol edin

2.1.3 – Bodrum Kat – İç Duvarlar

Bodrum katının dış ve iç duvarlarının son düzeni, aşağıdaki bodrum katının çiziminde gördüğünüz gibi olacaktır …

Bir cevap yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.