Üç Boyutlu bir Katıyı Model Ortamda 2 Boyutlu 3 Görünüme Dönüştürme

Çiziminizi  3 boyutlu 3B “3D” çizebilirsiniz, fakat bu çizimi 2 boyutlu 2B “2D”  görünümler olarak gönderme ihtiyacı duyarsanız; bu dönüştürme (3 boyutlu çizimden 2 boyutlu birçok görünüme dönüştürme) işini nasıl yapacaksınız? Bunu aşağıda anlatacağım 3 boyutlu 3B “3D” çizimleri 2 boyutlu 2B “2D”  çizimin içine dönüştürme” ve “3 boyutlu 3B katıyı  2 boyutlu 2B “2D”  çizime gizli görünüm ile dönüştürme gibi birkaç yöntemi olmakla birlikte, en mükemmel yöntem AutoCAD’in 2007 sürümünden sonra AutoCAD’e entegre edilen FLATSHOT  komutunu kullanmaktır.

Şayet model ortamında birçok görünümlü çizimler yaratmak istiyorsanız, FLATSHOT  komutu  size birçok konuda esneklik sunar. Bu makalede, aşağıda resmi görünen katıyı “solid” 3 görünümlü 2 boyutlu (2B) “(2D)” çizime dönüştüreceğiz.

Sekil-1

  1. İşlemin sonunda 3 boyutlu 3B “3D” nesneleri sileceğiniz için, çiziminizin bir kopyasını yaratın.
  2. Her görünüm için yeni bir tabaka “layer” yaratın.  Her görünümü yarattığınızda, önceki görünümlerin tabakasını “layer” kapatmanız gerekecek. Ben bu örnekte 3 görünüm yaratacağım. (Üst “Top”, Ön, “Front” ve Yardımcı “Auxiliary”) için 3 tabaka “layers” oluşturdum.

Sekil-2

  1. 3 Boyut Yönetim “3D Navigate” kontrol panosunda   Paralel İzdüşüm “Parallel Projection” simgesine tıklayın.   FLATSHOT komutu en iyi paralel izdüşümler alınırken çalışır.
  2. UCSORTHO değerini 0 a değiştirin. Böylece ortografik (diklik) görünüme geçiş yapacaksınız, fakat ortografik (diklik) görünüme her geçişinizde kullanıcı koordinat sistemini UKS “UCS” değiştirmek istemiyorsanız, ilk görünümü çizdiğiniz tabakayı “layer” geçerli tabaka “current layer” yapın, bu sefer Üst “Top” isimli tabaka “layer” geçerli tabaka “current layer” olmalıdır.
  3. Cihaz tablosu “Dashboard” görüntülenecektir. (DASHBOARD komutu) ve Cihaz tablosunun “Dashboard” 3 Boyut Yönetim kontrol panosunun “3D Navigate control panel” aşağı açılır listesinden ilgili görünüm bakış noktasını “viewpoint” (bu örnekte üst “top” seçin.
  4. Cihaz tablosunun “Dashboard” 3 Boyut Yap “3D Make” kontrol panosunda  Flatshot komutunu   seçin. Flatshot iletişim kutusu açılacaktır. Bu iletişim kutusunda, hedef “destination “ kısmında, aşağıdaki şekilde gördüğünüz gibi yeni öbek olarak yerleştir “Insert as New Block” seçeneğini seçin.

Sekil-3

  1. İletişim kutusunun en altında bulunan önalan çizgileri “foreground lines” ve gizli çizgiler “obscured lines“ seçeneklerini seçin. Bu seçenekler 2 boyutlu 2B “2D”  profilin nasıl görüneceğini belirlerler. Profil ve gizli çizgiler için renk seçebilirsiniz. Gizli görünüm yarakmak için, göster “show” işaret kutusunun işaretini kaldırın.
  2. Yarat “Create” düğmesine tıklayın. İletişim kutusu kapanacak ve çizim ekranınıza geri döneceksiniz.
  3. Öbekleri yerleştirirken karşınıza gelen olağan veri isteklerini takip edin. Bu aşamada öbeği çiziminizde yerleştireceğiniz kesin yer önemli değildir; öbeği daha sonra istediğiniz yere kaydırabilirsiniz. Bazı sebeplerden dolayı, öbeğin çizime yerleştirme yeri tutamacı görünmüyor olabilir, öbeğin nereye yerleştirildiğini görebilmek için, çizimden uzaklaşmanız “zoom out” gerekebilir. Şayet bir veya birden fazla görünümünüz yanlış görünüyorsa endişelenmeyin. FLATSHOT profilleri XY düzleminde yerleştirdiği için, diğer görünüm noktalarından bakışlarda profiller aynen aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi yanlış görünebilir.

Sekil-4

  1.  Önceki görünümün tabakasını kapatın. (iletişim kutusunda geçerli tabakayı kapatıyorsunuz“ uyarısı görüntülendiğinde, OK düğmesine tıklayın.) Bunu yapmak zorundasınız. Çünkü FLATSHOT açık olan her tabaka “layer” üzerinde çalışır. Bu yüzden önceki görünümün tabakasını “layer” kapatıyoruz ki sonraki FLATSHOT komutumuzda önce yaratılmış olan 2 boyutlu öbeğimiz için bir öbek daha yaratılmasın! Örneğimizde, Üst “Top” isimli tabakayı kapatıyoruz.
  2. 5-10 uncu adımları her bir görünümünüz için tekrarlayın.
  3. Tüm tabakalarınızı açık “on hale getirin. Üst “Top” (plan) görünüme geri dönün. 2 boyutlu 2B “2D” öbekleriniz artık görünüyor olmalıdır.
  4.  Orijinal (il) 3 boyutlu nesnenizi silin ve 2 boyutlu 2B “2D” öbeklerinizi istediğiniz yere taşıyın. İşte sonuç aşağıdaki şekilde görüldüğü gibidir. Üst “top”,  ön “front” ve gizli yardımcı “hidden auxiliary “görünümler.

Sekil-5

Bu yöntem 3 boyutlu 3B “3D” modellerden 2 boyutlu 2B “2D” görünümler oluşturmak için çok kolay ve kullanışlıdır.