Öbeklerle “Blocks Çalışma: BASE Komutu, Temel Noktası “Basepoint” Seçenekleri ve Temel Noktası “Basepoint” Parametresi “ Parameter”

AutoCAD’de Öbekler “Blocks” ve temel noktaları “basepoints” el ele yürürler. Temel noktaları “basepoints” nasıl çalıştığını bilmek hayatınızı çok kolaylaştırabilir. Temel noktasının “basepoint” yeri yanlış olduğu için bir öbeği “block” çiziminize yerleştirdiğinizde o öbeğin “block” çizim alanınızdan kaybolması ekranda görünmeyen bir tarafa gitmesi çok sinir bozucudur!

♥  INSERT Komutunun Temel nokta “Basepoint” Seçeneği

Bir öbeği “block” çiziminize yerleştirdiğinizde yerleştirme noktasını tanımlayın: veri istemiyle (uyarısıyla) birlikte bir temel noktası “basepoint” seçeneği de görüntülenir. Bu seçeneği kullandığınızda öbeğin “block” yerleştirme temel noktasını “basepoint” istediğiniz yere taşıyabilirsiniz. Bu seçenek bazen gerçekten çok faydalı olabilir. Fakat ben bu seçeneğin AutoCAD kullanıcıları tarafından çok sık kullanıldığını düşünmüyorum.

♥  BASE Komutu

Bir öbek kütüphanesi “block library” sıklıkla her dosyada bir öbeğe “block” sahiptir. Her öbeği “block” kendi dosyasına kaydedersiniz. Ön tanımlı olarak bir çizimin temel noktası “basepoint” 0,0 noktasıdır. Fakat öbeği “block tam 0,0 noktasına koymadığınız sürece bu yerleştirme noktasını değiştirmek isteyeceksiniz. (İşe yarayan diğer bir seçenek de WBLOCK komutunu kullanmak ve bu temel noktasını tam öbeğin üzerinde belirlemektir. Daha sonra, temel noktası “basepoint” öbekten “block” alınacak ve böylece doğru yerde olacaktır.)

Öbek “Block” içeren çizimde genellikle öbeğin üzerinde bir nesnenin çıtçıt noktalarından birinde (uç nokta “end point”  veya orta nokta “mid point” gibi.) tanımlı bir yerde olan çizimin merkezini tanımlamak için, BASE komutunu kullanın. Daha sonra bu öbek içeren çizimi çiziminize yerleştirdiğinizde “insert” temel noktası “basepoint” öbeğin “block” üzerinde olacaktır.

Temel noktası "basepoint"

Dinamik öbekler “blocks” için Temel noktası “Basepoint parametresi “parameter”

♥  Bir Temel Noktası “Basepoint Parametresi “Parameter” Yaratma

DBir dinamik öbek “dynamic block” için, temel nokta “basepoint” parametresi “parameter”  öbek “block” için bir temel noktası “basepoint” ayarlar. Bu bir öbeği “block” dinamik öbeğe “dynamic block” çevirirken ve temel noktasını “basepoint” değiştirmek istediğiniz zaman, faydalıdır. Öbek Düzenleyicide “Block Editör” Öbek Yetkilendirme Paletinin “Block Authoring Palette”  Parametreler “Parameters” sekmesinden temel nokta “basepoint” parametresini aynı bu makaledeki gibi aynen sıradan bir öbeğe “block” temel nokta “basepoint” ekler gibi  ekleyin.

Bir dinamik öbeği “dynamic block” çiziminize yerleştirirken “insert”, makalenin başında anlattığım gibi temel nokta “basepoint” seçeneğini kullanabilirsiniz.

Tabiki dinamik öbeklerle “dynamic block” daha başka şeylerde yapabilirsiniz.

Çiziminize bir dinamik öbek “dynamic block” yerleştirirken “insert”; şayet dinamik öbeğin “dynamic block” döngü özelliği evet olarak ayarlanmış ise (ön tanımlı olarak öyle olmalıdır.), Ctrl tuşuna basarak tüm tutamaçları “grip” tek tek gezebilirsiniz. Her Ctrl tuşuna basışınızda imleç öbekteki diğer tutamaca “grip” geçer. Bu size öbeği “block yerleştirme “insert” işlemini gerçekleştirmeden önce her temel noktanın “basepoint” nasıl görüneceğini görmenize olanak sağlar.

Döngü özelliğini kontrol etmek için, Öbek Tanım Düzenleme “Edit Block Definition” iletişim kutusunu açmak için öbeğe “block” çift tıklayın. Sonrasında Öbek Düzenleyiciyi “Block Editor” açmak için OK düğmesine tıklayın. Herhangi bir tutamaca “grip” tıklayarak özellikler “properties” paletini açın. Burada görüldüğü gibi Çeşitli “Misc” sekmesinde döngü özelliğini “Cycling property” arayın.

Şayet döngü özelliğini “Cycling property”  Hayır “No” olarak ayarlanmış ise, öğeyi seçin ve hemen yanındaki aşağı açılır ok işaretini tıklayarak Evet “Yes” seçeneğini işaretleyin.

  1. Kütüphane klasörünüzü ayarlayın. Daha sonraistediğiniz öbekleri “block” bu klasörün içine koyun. Her öbeğin “block” ayrı çizim dosyasında olması gerektiğini unutmayın.
  2. Yerleştirmek “insert” istediğiniz öbeğe “block” çift tıklayın.
  3. İletişim kutusunda Yerleştirme Noktası “Insertion Point”, Ölçek “Scale” ve Dönme “Rotation” kısımlarından istediklerinizi seçin.
  4. OK düğmesine tıklayın.
  5. Şayet yerleştirme noktası için ön tanımlı seçenek olan yerleştirme noktasını ekranda belirle “specify the insertion point on-screen” kullanıyorsanız, istediğiniz noktaya tıklayın. Şayet Ölçeği ve/veya Döndürmeyi de ekranda tanımla seçeneğini seçtiyseniz, Ölçeği “Scale” ve/veya Dönmeyi “Rotation” tanımlayın.

Yerleştir komutu diyalog penceresi "insert command dialog box"

Not: Aynı zamanda bir çizim dosyasının içerisine birden fazla öbek “block” koyarak da bir öbek kütüphanesi “block library” yaratabilirsiniz. Bu durumda öbeklerinize “block” ulaşabilmek için, Tasarım Merkezini “Design Center” veya İçerik Araştırıcısını “Content Explorer” kullanmanız gerekecektir.