Kalınlığı Olan Bir Çember Yaratma

Belirli bir kalınlığa sahip dairesel nesneler yaratmak için çeşitli sebeplerimiz vardır. Örneğin, kablo kalınlıklarına benzemek veya kesit alanlarını göstermek bu sebeplerden bazılarıdır. Bu işi halletmek için sizlere 4 farklı yol anlatacağım. İhtiyaçlarınıza göre istediğiniz yöntemi kullanmayı tercih edebilirsiniz.

Poligona Benzetme

En mükemmel metot POLYGON komutunu kullanmak ve bu poligonu PEDIT komutunu kullanarak uydurmaktır:

POLYGON komutunu kullanarak 4 kenarlı bir çokgen yaratın. Bu çokgeni POLYGON komutunu içsel veya dışsal çember yöntemini kullanarak yaratabilirsiniz. Yarıçap “Radius” uyarısı (veri istemi) geldiğinde çizmek istediğiniz çemberin yarıçap değerini girin. Aşağıdaki şekilde ben yarıçap değeri olarak 4 kullandım. Tabi ki bu doğal olarak bir kare yarattı.

 Sekil-1

PEDIT komutunu çalıştırın; poligonu seçin ve Uydur “Fit” seçeneğini kullanın. İşte bu kadar! Artık bir çembere sahipsiniz. Daha sonra En “Width” seçeneğini kullanın ve istediğiniz en değerini belirleyin. (Ben aşağıdaki şekilde 0.25 değerini kullandım.) Sonuç daha görünmekle birlikte aşağıdaki şekildeki çember hala 4 birim yarıçapa sahiptir.

 Sekil-2

Halka (Simit) Komutunu Kullanma

DONUT komutu çok eski bir komut olmakla birlikte; özellikle şayet iç ve dış yarıçapları biliyorsanız (veya hesaplamak isterseniz), size istediğiniz sonucu verecektir. (Komut satırına DONUT yazmayı deneyin. Kesinlikle işe yarayacaktır!)

DONUT komutunu çalıştırın ve halkanın iç ve dış yarıçaplarını belirleyin. Önceki yöntemle elde ettiğim sonucun aynısını elde etmek istediğim için, ben iç ve dış yarıçap değerleri olarak 8 ve 8.50 değerlerini kullandım. Daha sonra hakanın (simitin) merkezini belirleyin. Diğer halkaları (simitleri) yerleştirmeniz için uyarı almaya devam edeceğiniz için, komutu sonlandırmak için, Enter tuşuna basın.

Çizgi Kalınlığı Kullanma

CIRCLE komutunu da kullanabilir ve çembere bir kalınlık verebilirsiniz. Fakat bu yöntem bazı sorunlara sahiptir:

  • Nesne sadece kalın gözükür; şayet çemberin özelliklerini değiştirirseniz, çember artık çizgi kalınlığına sahip olmayacaktır.
  • Ön tanımlı olarak çizgi kalınlıkları milimetre olarak listelenirler. (Bu çizgi kalınlıklarının orijinal olarak kalemli (rapidolu) baskı makinelerinin kullanımı için tasarlanmış olmalarından ve baskı makinelerinin kalemlerinin (rapidolarının) uçlarının milimetre olarak ölçülmesindendir.) Şayet inç birimiyle çalışıyorsanız, bu hesaplama zorluğuna sebep olacaktır. Bununla birlikte, bu ön tanımlı ayarı LINEWEIGHT komutunu kullanarak değiştirebilirsiniz. Komutu çalıştırdıktan sonra açılacak olan Çizgi Kalınlıkları Ayarları “Lineweight Settings” iletişim kutusunda ayarı inç olarak değiştirin.
  • Şayet çiziminizde çizgi kalınlıklarının görüntületilmesini (Durum çubuğundaki Çizgi Kalınlıkları “LWT” düğmesi) kapalı duruma getirirseniz, kalınlıkları kaybedersiniz.
  • Şayet tüm özelliklerinizin tabakalarınızda “layer” tanımlanmasını isterseniz, çemberiniz için özel bir tabaka “layer” yaratmanız gerekecektir.

Diğer taraftan, bu sizin kolayınıza gelebilir. Sadece bir çember çizin ve bu çembere özellikler paletinde (Ctrl+1) bir çizgi kalınlığı değeri girin.

Çemberin Yarısını Budama ve PEDIT Komutunu Kullanma

Site üyelerimizden eski dostum Hakan bana şu ilave çözümü de maille bildirmiş: Şayet bir çember çizer ve bu çemberin yarısını TRIM komutu ile budayıp PEDIT komutunu kullanırsak, elde ettiğimiz sürekli çizgi yayına kalınlık verebiliriz; daha sonra bu yarı çemberi aynalayıp “mirror” PEDIT komutunu kullanarak tek bir çembere birleştirebiliriz.

Hakanın bu yöntemi bana maille yollamasından sonra ben de iki yarım çemberi birleştirmek için, JOIN komutunu kullanabileceğimizi fark ettim.

BOUNDARY Komutunu Kullanma

Diğer bir site üyemiz olan teknik ressam ise; kalınlığı olan bir çember yaratmak için diğer bir mükemmel yöntem olan BOUNDARY komutunu kullanmaktan bahsetmiş. Bu yöntem için aşağıdaki adımları takip edebilirsiniz:

  1. Bir çember çizin.
  2. Komut satırına BOUNDARY yazıp Enter tuşuna basın.
  3. Açılan Sınır Yaratma “Boundary Creation” iletişim kutusunda, Nesne Tipinin “Object Type” Sürekli Çizgi “Polyline” olarak ayarlanmış olduğuna emin olun.
  4. Noktaları Tıkla “Pick Points” düğmesine tıkladıktan sonra çizmiş olduğunuz çemberin içine tıklayın.
  5. Çember sürekli çizgisini yaratmak için Enter tuşuna basın.
  6. Eni değiştirmek için, PEDIT komutunu kullanın.

Bu yöntemlerden hangisi size daha yakın geliyor? Siz hangi yöntemi kullanıyorsunuz? Ya da bunlardan farklı bir yöntem mi biliyorsunuz? Yorumlarınızı bekliyorum!