Düzenlediğinizde Nesnelerin Şeklini Kontrol Edin: Bir Eşkenar Üçgenin Eşkenar olarak Kalmasını Sağlayın

 Bir eşkenar üçgeniniz olduğunu varsayalım ve bir köşesini tutamaç düzenleme “grip edit” yöntemi ile değiştirdiğinizde bile hala eşkenar olarak kalmasını garanti etmek istiyorsunuz. Çünkü herhangi bir kısıtlama “restrain” yoksa aşağıda göründüğü gibi şekliniz bozulacaktır.

 Tutamaç Düzenleme "grip edit"

 Nesneleri Düzenlerken Şekillerini Kontrol etmek için Geometrik Parametreler  “Parametrics” Kullanın

AutoCAD’in geometrik parametreler “geometric parametric” özelliği size nesneler üzerinde kısıtlamalar tanımlama olanağı sunar. Böylece o nesneleri düzenlerken olacakları kontrol edebilirsiniz. Örneğin, bir çizgiyi düzenleme esnasında:

  • Yatay veya düşey kalması için,
  • Bir başka çizgiyle eş uzunlukta kalması için,
  • Bir başka çizgiye paralel, dik veya aynı doğrultuda kalması için

kısıtlayabilirsiniz.

Bir eş kenar üçgen için, eş kenar üçgen olma özelliği olan kenar uzunluklarının kesinlikle eşit olasını istersiniz. Aynı zamanda üçgenin taban kenarının yatay (X eksenine paralel) kalmasını da isteyebilirsiniz.

Özelliğin muhteşem bir kısa yolu var, Otomatik Kısıtlamalar “Autoconstrain”. Fakat bu kısa yol istediğiniz herşeyi her zaman yapmaya biliyor. İşte aşağıda bir eşkenar üçgen çizip ve bu üçgenin alt kenarının yatay kalması konusunda kısıtlanmasının adımlarını bulacaksınız:

  1. Durum çubuğundaki Diklik Modu “Ortho Mode” düğmesine tıklayın.
  2. Poligon “Polygon” komutunu başlatın ve kenar sayısını üç (3) olarak ayarlayın. (Poligon “Polygon” komut düğmesi şeritin Ev “Home” sekmesinde Çizim “Draw” Paneli altında.) (Şayet burada dikdörtgen “rectangle” komut düğmesini görüyorsanız, poligon “polygon” komut düğmesini bulmak için panelin altındaki aşağı ok işaretine tıklayın.)
  3. Üçgenin merkez noktasını belirlemek için, çizim alanında bir noktaya tıklayın.
  4. İç teğet çember “ Inscribed in Circle” veya dış çevrel çember “Circumscribed about Circle” seçeneklerinden istediğinizi seçin.
  5. İmleci merkezden aşağı veya yukarı doğru hareket ettirin (bir önceki adımda seçtiğiniz seçeneğe bağlı olarak) üçgenin bir kenarı X eksenine paralel olacaktır. Üçgenin boyutlarını belirlemek için,  tıklayın.
  6. Şeritin Parametreler “Parametric” sekmesini tıklayın ve Geometrik “Geometric” panelinde Otomatik Kısıtlar “Autoconstrain”  seçin. Veri istemi (uyarı) geldiğinde, üçgeni seçin ve komutu bitirmek i.in, Enter tuşuna basın. AutoCAD sadece alt çizgiye bir yatay kısıt ekler.
  7. Tekrar Geometrik “Geometric” panelinde, Eşit “Equal” komut düğmesine tıklayın. Çoklu “Multiple” seçeneğini seçerek, üçkenin tüm kenarlarını (3 kenar) seçin ve Enter tuşuna basarak GCEQUAL komutunu bitirin.
  8. Diklik Modunu “Ortho Mode” kapatın.
  9. Üçgeni seçin ve alt çizgisinin iki uç noktası tutamacından “grip” herhangi birini tıklayın. Seçtiğiniz tutamacı “grip” hareket ettirmeyi deneyin. Ne yaparsanız yapın üçgenin hep eşkenar kaldığını ve alt kenarının her zaman X eksenine parelel kaldığını göreceksiniz. (Bu sündürme “strech” işlemini yapabilmeniz için kullandığınız AutoCAD sürümüne bağlı olarak, tutamacın hemen yanındaki seçenekler “options” düğmesinden Sündürme Köşesini “Stretch Vertex” seçmeniz gerekebilir.) Böylece üst tutamaç “grip” üçgeni kaydıracaktır.

Tutamaç Düzenleme "grip edit"