Çiziminizi Görüntülemede İpuçları

Çiziminizde çalışmanız gereken kısımların hızlıca görüntülenmesi, Yeni bir çizime hızlıca başlayabilmeniz ve mevcut bir çizimi hızlıca düzenleyebilmeniz. Tüm bunları göz önüne aldığımızda, işte size çiziminizi görüntülemede bazı ipuçları:

Farenin Tekerleğini Kullanma

Farenin tekerleği hızlıca görüntü değişikliği yapmak için anahtardır:

  • Farenizin tekerleğini çevirerek görüntüye yaklaş “zoom in” ve görüntüden uzaklaş “zoom out” yapabilirsiniz. Görüntüye yaklaşmak “zoom in” için tekerleği ileri doğru çevirmeniz; görüntüden uzaklaşmak “zoom out” içinse, tekerleği kendinize doğru çevirmeniz gerekmektedir. Bu tekerleği ileri veya kendinize doğru çevirme işleminde imlecin yerinin yaklaşma “zoom in” veya uzaklaşma “zoom out” esnasında görüntünün merkezlenmesini belirlediğini biliyor muydunuz? (yani görüntüye yaklaşırken “zoom in” veya görüntüden uzaklaşırken “zoom out” farenin imleci nerede ise görüntü imleci merkez kabul ederek yakınlaşır “zoom in” veya uzaklaşır “zoom out”.) Çizim alanına fare ile tıklamak zorunda değilsiniz sadece imleci çizim alanına getirerek farenin tekerleğini çevirin.
  • Aynı farenin sol tuşuna çift tıkladığınız gibi farenin tekerleğinin üzerine çift tıklayarak “zoom extents” tüm çizimi görüntüleyebilirsiniz.
  • Farenin tekerleğine basılı tutup imleci kaydırarak (sağa sola, yukarı aşağı) görüntüyü kaydırabilirsiniz “pan”.

İpucu: Hatta çizimin içerisindekiler ekranınızda görünmüyor olsalar bile farenin tekerleğine basılı tututup iöleci kaydırarak “pan” yapabilir ve çizilen nesneleri görüntüleyebilirsiniz.

  • 3 Boyutlu 3B3D” çizimlerde, Shift tuşu ile birlikte farenin tekerleğine basarak çiziminizi 3 boyutlu 3B3D” çevirebilirsiniz.

Bir Görüntüyü Kaydetme

Görüntüleri kaydetme özellikle büyük çizimlerde çok faydalıdır. İstediğiniz görüntüyü ekranınızda ayarladıktan sonra komut satırına VIEW yazıp Enter tuşuna basarak aşağıda Şekil-1’de görünen Görüntü Yöneticisini “View Manager” açın. Görüntü Yöneticisinde “View Manager” Yeni “New” düğmesine tıklayın ve açılan aşağıda Şekil-2’de görünen Yeni Görüntü Özellikleri “New View Properties” iletişim kutusunda Görüntü İsmi “View Name” metin kutusuna bir isim yazarak diğer tüm değerleri ön tanımlı haliyle bırakın ve OK düğmesine tıklayın. Şayet görüntünün sınırlarını (çizimin neresinin görüntüleneceğini) tekrar tanımlamak istiyorsanız, Yeni Görüntü Özellikleri “New View Properties” iletişim kutusunun Sınırlar “Boundary” kısmında Pencereyi Belirle “Define Window” radyo düğmesini sişaretleyerek bu düğmenin sağ tarafındaki yeşil renkli pencere simgesine tıkladıktan sonra çizim alanında görüntülenmesini istediğiniz alanı pencere içine alın. Bu esnada aynı zamanda görüntü kaydırma “pan” ve görüntüye yaklaş “zoom in” de yapabilirsiniz. Görüntü Yöneticisine “View Manager” geri dönmek için Enter tuşuna basın. OK düğmesine tıklayarak görüntü kaydetme işlemini tamamlayın.

Görüntü Yöneticisi

Şekil 1:Görüntü Yöneticisi

Yeni Görüntü Özellikleri

Şekil 2: Yeni Görüntü Özellikleri

 

Kaydedilmiş bir görüntüyü “view” görüntülemek için, tekrar VIEW komutunu kullanın. Listeden istediğiniz görüntü ismini seçtikten sonra Oanki olarak Ayarla “Set Current” düğmesine tıkladıktan sonra OK düğmesine tıkladığınızda, çizim alanında önceden kaydedilmiş olan görüntü görüntülenecektir.

Mevcut bir çizimi kaydedilmiş bir görüntüsüyle açabilirsiniz. (yani çizimi her açışınızda çizimin önceden belirlediğiniz bir görüntüsü karşınıza gelir.) Aşağıda Şekil-3’de görünen Dosya Seç “Select File” iletişim kutusunda, İlk Görüntüyü Seç “Select Initial View” işaret kutusuna tik attıktan sonra Aç “Open düğmesine tıklayın. Çizimi açarken görüntülenmesini istediğiniz görüntüyü seçebileceğiniz İlk Görüntüyü Seç “Select Initial View” iletişim kutusu açılacaktır. Bu iletişim kutusunda istediğiniz görüntüyü seçtikten sonra OK düğmesine tıklayın.

Dosya Seç İletişim Kutusu

Şekil 3: Dosya Seç İletişim Kutusu

Görüntü Küpünü “View Cube” Kullanma

Görüntü Küpü

Şekil 4: Görüntü Küpü

Yukarıda Şekil-4’de görünen Görüntü Küpü “View Cube” AutoCAD’in  2010 sürümü ve sonrasında mevcut olup, daha eski sürümlerinde bulunmaz.

3 Boyutlu 3B3D” çizimler için, yeni Görüntü Küpü “View Cube” görüntü bakışlarını değiştirmek için çok kullanışlı ve kolay bir yoldur. Sadece Görüntü Küpünün “View Cube” yüzlerine, köşelerine veya kenarlarına tıklayınız. Görüntü bakışında “Viewport” küçük değişiklikler yapmak için, Görüntü Küpünü “View Cube” farenizin sol tuşuna basılı tutarak sürükleyebilirsiniz. Bu 3boyutlu 3B “3D” döndürme “3D Orbit” işleminden çok da farklı bir şey değildir.

3 Boyutlu 3B “3D” Görüntüleri Otomatikleştirme

Bir site üyemiz geçenlerde Görüntülerin AutoLISP kodlarını sormuştu. Sırası gelmişken o konuya da değineyim. Görüntüleri otomatikleştirmek için VPOINT komutunu kullanabilirsiniz. İşte VPOINT komutunun ayarları aşağıda:

  • Üst “Top”: VPOINT 0,0,1
  • Alt “Bottom”: VPOINT 0,0,-1
  • Sol “Left”: VPOINT -1,0,0
  • Sağ “Right”: VPOINT 1,0,0
  • Ön “Front”: VPOINT 0,-1,0
  • Arka “Back”: VPOINT 0,1,0
  • Güney batı “Southwest”: VPOINT -1,-1,1
  • Güney doğu “Southeast”: VPOINT 1,-1,1
  • Kuzey batı “Northwest”: VPOINT -1,1,1
  • Kuzey doğu  “Northeast”: VPOINT 1,1,1