Çiziminize Defalarca Yerleştirmek “Insert” için Şekiller “Shapes” Yaratın

AutoCAD’de, kodları “code” bir metin dosyası içerisinde saklanan özel şekiller “shapes” yaratabilirsiniz. SHAPE komutunu kullanarak bir şekli “shape” çiziminize yerleştirebilirsiniz “insert”. Bu şekil “shape” özelliğini kullanmak için sıklıkla özel yazı biçimleri “fonts” (özellikle Roman olmayan yazı biçimleri “fonts”) yaratılır.

Şekillere “Shapes” karşı Öbekler “Blocks”

Bir şekli “shape” çizime yerleştirmek “insert”, bir öbeği “block” çizime yerleştirmeye “insert” benzer. Bu yüzden şekiller “shapes” ile öbeklerin “blocks” farklarını sıralayarak işe başlayalım:

  • Şekilleri “Shapes” yaratmak çok daha zordur. Fakat bu makalede size harika bir kısa yol vereceğim!
  • Şekiller “Shapes” bir hafızada daha az yer ve yeniden yaratılma süresine “regeneration time” sahip bir biçimde “format” işlenirler “compile”.
  • Şekilleri “Shapes” basitçe bir çizimin içerisine yerleştirebilir “insert”, yazı biçimleri “fonts” yaratmak için Şekilleri “Shapes” kullanabilir veya bunları çizgi tiplerine “linetypes” ekleyebilirsiniz.
  • Şekil “Shape” dosyaları destek “support” dosyalarıdırlar. Şayet çiziminizi başkalarına dağıtacaksanız (verecekseniz), bu çizimin kullandığı yazı biçim “fonts” veya şekil “shape” dosyalarını da vermeyi unutmayın.

Bir şekli “shape” sadece bir çizimde kullanmaktansa, bu şekilleri “shapes” özellikle şekillerin “shapes” küçük ebatlarının da gerekli olduğu bir çizimin içerisinde bir çok kez kullanmak için kaydetmek istediğiniz zaman kullanın.

Kısa yol Nedir?

Bir şekli “shape” kodlama “coding” karmaşık bir iş olmakla birlikte, bunun bir kısa yolu var! Oda Hızlı Araçların “Express Tools” bir öğesi olan MKSHAPE komutu. Bu komutu kullanmanın adımları aşağıdadır:

  1. Bir şekle “shape” çevirmek istediğiniz nesneyi veya nesneler grubunu çizin.
  2. Hızlı araçlar “Express Tools” sekmesine giderek Araçlar “Tools” altında Şekil Yap “Make Shape” komutuna tıklayın veya komut satırına mkshape yazarak Enter tuşuna basın.

(Hızlı Araçlar “Express Tools” sekmesi> Araçlar “Tools” (genişletilmiş halde—aşağı ok simgesine tıklayın)> Şekil Yap “Make Shape” komutu.

  1. MKSHAPE – Şekil Dosyası Seç “Select Shape File” iletişim kutusu açılacaktır. Şekil “shape” dosyasının olmasını istediğiniz klasörü araştırıp işaretleyin. Bu klasör AutoCAD Destek dosyaları “AutoCAD’s support file” araştırma klasör yolunda olmalıdır.
  2. Dosya İsmi “File Name” metin kutusuna şekil “shape” dosyasına vermek istediğiniz ismi yazarak Kaydet “ Save” düğmesine tıklayın. (Bir dosyanın içerisine birden fazla şekil “shape” koyabileceğiniz için; dosya ismini “file name” yazmak yerine, mevcut bir şekil “shape” dosyasını da seçebilirsiniz.)
  3. Şeklin ismini girin: “Enter name of the shape:” veri istemi (uyarısı) geldiğinde, şekil “shape” için bir isim yazın. Bir şekil dosyasının “shape file” içerisine birden fazla şekil “shape” koymak istemediğiniz müddetçe, şeklin “shape” ismi ile şekil dosyasının “shape file” ismini aynı vermenizi tavsiye ediyorum.
  4. Çözünürlüğü girin: “ Enter resolution:” veri istemi (uyarısı) geldiğinde, ön tanımlı değeri kullanmak için Enter tuşuna basın veya yeni bir değer girin. Yüksek çözünürlük değeri daha kesin ve hassas sunum verirken şekil dosyasının “shape file” boyutunu arttıracaktır. Çözünürlük değeri 8 ile bölünebilir olmalıdır. (Program girdiğiniz değeri sizin için 8 ile bölünebilir sayıya yuvarlayacaktır.) Ayrıca çözünürlük değeri maksimum değeri 32,767 dir. İşinize yarayan çözünürlüğü yakalamak için deneme yapabilirsiniz. Ben minimum çözünürlük değeri için 240 tavsiye ediyorum.
  5. Yerleştirme temel noktasını belirleyin: “Specify insertion base point:” veri istemi (uyarısı) geldiğinde, yerleştirme noktasını “insertion point” belirleyin. Şayet mümkünse bir nesne çıtçıtı “object snap” kullanın.
  6. Nesneleri Seçin: “Select objects:” veri istemi (uyarısı) geldiğinde, sşekil “shape” için nesneleri seçin. Seçim işlemini bitirmek için Enter tuşuna basın.

Komut satırında aşağıdaki yazıları göreceksiniz:

  • Geometri uzantıları belirleniyor…Tamamlandı. “Determining geometry extents…Done”.
  • Koordinat listesi oluşturuluyor…Tamamlandı. “Building coord lists…Done”.
  • Koordinatlar biçimlendiriliyor…Tamamlandı. “Formating coords…|Done”.
  • Yeni şekil yazılıyor…Tamamlandı. “Writing new shape…Done”.
  • Şekil/Font tanım dosyası işleniyor. “Compiling shape/font description file”
  • İşleme Başarılı. “Compilation successful”.  Çıktı dosyası C:\AutoCAD\dalga1.shx 139 bytes veri içeriyor. “Output file C:\AutoCAD \dalga1.shx contains 139 bytes”.
  • Şekil “DALGA1” yaratıldı. “Shape “WAVE1″ created”.
  • Şekilleri “Shapes” çiziminize yerleştirmek için,  SHAPE komutunu kullanın “Use the SHAPE command to place shapes in your drawing”.

Başka bir şey yok. Her şey görülür. Fakat MKSHAPE komutu şekil biçiminde işlenmiş bir SHX dosyası yarattı.

Bir Şekil “Shape” Çizimin içerisine Nasıl Yerleştirilir “Insert”

Tanımladığınız şekli “shape” çiziminize yerleştirmek “insert” için, SHAPE komutunu kullanın. SHX dosyasını çiziminize yerleştireceksiniz “insert”.  İşte adımlar aşağıda:

  1. Şekil ismini girin veya  [?]: “Enter shape name or [?]:” veri istemi (uyarısı) geldiğinde, şeklin “shape” ismini girin veya mevcut şekillerin “shapes” listesini görüntülemek için ? seçeneğini seçip Enter tuşuna basın. Şayet istediğiniz şekil listede görünmüyorsa, aşağıda detaylarını bulacağınız LOAD komutunu kullanarak istediğiniz şekli “shape” yüklemeniz gerekecektir.
  2. Yerleştirme noktasını belirleyin: “Specify insertion point:” veri istemi (uyarısı) geldiğinde, şekli “shape” yerleştirmek istediğiniz yere tıklayın.
  3. Yüksekliği belirleyin <1.0000>: “Specify height <1.0000>:” veri istemi (uyarısı) geldiğinde, bir yükseklik belirleyin. Bu değer gerçekte bir ölçek faktörüdür. Ön tanımlı değeri kabul etmek için, Enter tuşuna basın.
  4. Dönme Açısını belirleyin <0>: “Specify rotation angle <0>:”  veri istemi (uyarısı) geldiğinde, bir dönme açısı belirleyin. Ön tanımlı değeri kabul etmek için, Enter tuşuna basın.

Şekillerin “Shapes” need to be loaded with the LOAD komutu ile yüklenmeleri gerekmektedir. Komut satırına  load yazarak istediğiniz SHX dosyasını araştırıp seçtikten sonra Aç “Open” düğmesine tıklayın.

Aşağıda 2 yayı “arc” kullanarak oluşturduğum şekli “shape” görüyorsunuz. Daha sonra, bu şekli “shape” .15 yüksekliğinde çizimime yerleştirip ARRAY komutunu kullanarak dizi “array” oluşturacak ve bir yüzme havuzunu bununla dolduracağım!

Şekiller "Shapes"

Bir şekli “shape” bir kere oluşturduğunuzda, başka bir Hızlı Araçlar “Express Tools“ komutu olan MKTYPE kullanarak karmaşık bir çizgi tipi “line type” içerisine dahil edebilirsiniz.