Boşluk Tuşu Kısa Yolları

Sekil-1

Daha önce yayınladığım Shift Tuşunu Kısa yol Olarak Kullanma isimli makalemde, Shift tuşunun kısa yol olarak kullanılması ile ilgili tüm detayları anlatmıştım. Bu makalemde ise, Boşluk “Spacebar” tuşunun kısa yol olarak kullanılması ile ilgili detayları anlatacağım.

Return/Enter Tuşu olarak Kullanma

Bir istisna ile Enter tuşu yerine Boşluk tuşunu kullanabilirsiniz. Bu tuşu kullanmak tuş büyük olduğu ve sağ eliniz sürekli farede olduğundan dolayı sol elinizle rahatça basabileceğiniz için, genellikle daha kullanışlıdır. Benzer şekilde, komut veri isteminde (uyarısında), en son kullanmış olduğunuz komutu tekrar çağırmak için de Boşluk tuşuna basabilirsiniz.

İstisna MTEXT veya TEXT gibi yazı komutu kullanıyor olduğunuz zaman, geçerlidir. Bu komutlar esnasında Boşluk tuşuna basmak tabi ki de yazının içerisine boş bir karakter yerleştirecektir. MTEXT komutunu bitirmek için, yazının içerisine yeni bir satır ekleyeceği (alt satıra geçeceği) için, Enter tuşuna da basamazsınız. Bunların yerine ya yazı alanına tıklamanız ya da şeritteki Yazı Düzenleyiciyi Kapat “Close Text Editor” düğmesine tıklamanız gerekecektir.

Tutamaç Düzenleme Seçenekleri Arasında Geçiş Yapmak için Kullanma

2000’li yılların başlarına kadar Ankara’da birlikte çalıştığım çok iyi bir teknik ressam olan Hakan GÜLLÜ, geçenlerde bana Boşluk tuşunun tutamaçlar ile esnasında seçili olan tutamacın nasıl geçiş yaptırılacağını tanımlayan bir e-mail gönderdi. Aslında Hakan’ın anlattığı yöntem sadece Enter tuşu yerine Boşluk tuşunun kullanılmasına bir örnek olmakla birlikte, işe yaradığı da kesindir. İşte bu değerli teknik ressam dostumun anlattıkları aşağıda:

1. Farenizle üzerine tıklayarak bir nesne seçin.

2. Bu nesne üzerinde bir tutamaç seçin.

Komut satırında aşağıdaki yazıları görürsünüz:

** SÜNDÜR “STRETCH” **

Sündürme noktasını belirleyin veya [Temel Noktası/Kopyala/Geri al/Çıkış]

“Specify stretch point or [Base point/Copy/Undo/eXit]”:

3. TAŞI “MOVE“ seçeneğine geçiş yapmak için, Boşluk tuşuna bir kez daha basın.

4. DÖNDÜR “ROTATE”, ÖLÇEKLE “SCALE” ve AYNALA “MIRROR” seçeneklerine geçmek için, Boşluk tuşuna basmaya devam edin.

Üst Üste Binmiş Nesneleri Sırayla Seçmek için Kullanma

Şayet üst üste binmiş birçok nesneye sahipseniz, bu nesneler içinden istediğiniz nesneyi seçmek çok zor olabilir. Bu durum yanlış nesneyi seçebileceğinizden dolayı gerçekten sıkıntı yaratabilir. Bununla birlikte, artık son sürümlerde AutoCAD doğru nesneyi daha kolay seçme olanağı sağlayan imleci nesnenin üzerine getirip biraz beklediğiniz zaman tıklandığında seçilecek olan nesneyi vurgulayan yeni bir özelliğe sahip.

Bununla birlikte, şayet daha eski sürümlerden bir tanesini kullanıyorsanız veya imleç ile nesnelerin üzerine gelip beklendiğinde vurgulanma etkilerini kapalı duruma getirdiyseniz, bu seçili nesne değiştirme özelliğin yardımcı olabilmektedir. (Bu arada, imleç ile nesnelerin üzerine gelip beklendiğinde vurgulanma etkilerini özelleştirmek için, OPTIONS komutunu çalıştırın. Seçim “Selection” sekmesi üzerinde, Görsel Etki Ayarları “Visual Effect Settings” düğmesine tıklayın. Seçim Etkilerini Ön izleme “Selection Preview Effect” kısmında, ayarları değiştirebilirsiniz.)

Sırayla nesne seçme özelliğini kullanmak için, Nesneleri Seç: “Select objects:” veri istemi (uyarısı) geldiğinde, imleci nesnelerin üst üste bindiği yerin üzerine getirin. Daha sonra Shift tuşuna basılı tutarak Boşluk “Spacebar” tuşuna basın. Üst üste binmiş nesnelerden bir tanesi seçilerek vurgulanır. Şayet bu nesne istediğiniz nesnelerden bir tanesi değilse, Shift tuşuna basılı tutarak Boşluk “Spacebar” tuşuna tekrar basın. Boşluk “Spacebar” tuşuna her basışınızda, AutoCAD  bu üst üste binmiş nesneleri teker teker sırayla seçecektir. İstediğiniz nesne seçilerek vurgulandığı zaman, nesneye tıklayın.

Bir Katının “Solid” Yüzlerini Sırayla Seçmek için Kullanma

Şayet bir katının arka yüzünü seçmek isterseniz, Ctrl tuşuna basılı tutarak Boşluk “Spacebar” tuşuna tekrar tekrar basarak seçimi yüzler arasında geçiş yaptırabilirsiniz. Ctrl tuşuna basılı tutmanın katının yüzü gibi alt nesneleri seçtiğini hatırlayınız.

Aletler “Gizmos” Arasında Geçiş Yapmak için Kullanma

Sekil-2      Sekil-3     Sekil-4

Oldukça yeni olan bu özellik Taşıma “Move”, Döndürme “Rotate” ve Ölçekleme “Scale” aletleri “gizmo” arasında geçiş yapmak için Boşluk “Spacebar” tuşunu kullanmanıza olanak sağlar. Aletler “Gizmos” üç boyutlu 3B “3D” modelleri kolayca taşımanıza, döndürmenize ve ölçeklemenize yardım etmektedirler. Bu makalede Döndürme Aletini “Rotate Gizmo” örnek olarak anlatacağım.

 

Bir nesneyi seçersiniz ve o anki (aktif) alet “gizmo” seçtiğiniz nesnenin üzerinde görüntülenir veya Şeritten istediğiniz aleti “gizmo” seçersiniz. Daha sonra renkli elemanların bir tanesinin üzerine tıklayarak taşıma, döndürme veya ölçekleme işleminin yönünü kısıtlarsınız. Taşıma “Move” eksenini kısıtladığınızda, belirlemiş olduğunuz ilk yönsel kısıtı kaybetmeksizin üç alet “gizmo” arasında geçiş yapmak için, Boşluk “Spacebar” tuşuna basabilirsiniz.

Sizin bildiğiniz başka Boşluk “Spacebar” tuşu kısa yolu var mı? Şayet varsa, diğer kullanıcıların da öğrenmeleri için, yorum yazabilirsiniz!