AutoCAD’de Dinamik Öbekler “Dynamic Blocks”–Ne zaman ve Niçin?

Dinamik Öbekler "Dynamic Blocks"-1

Dinamik Öbekler “Dynamic Blocks” ile ilgili daha önceden sizlere dinamik öbek öğreticisi “dynamic blocks tutorial” başlığı ile bir makale yayınlamıştım. Fakat bu dinamik öbekleri “dynamic blocks” ne zaman ve niçin kullanacağımızı hiç anlatmadım. İşte bu makalede de bu konuya değineceğim.

Bir nesnenin çeşitli varyasyonlarını içeren bir öbek kütüphaneniz veya çeşitli ölçeklerde ve dönme açılarında çiziminize yerleştirmeniz gereken bir parçanız varsa, dinamik öbekleri “dynamic blocks” kullanarak muhtemelen çok zaman kazanabilirsiniz. Örneğin bir mobilya imalatçısı veya bir iç mimar olduğunuzu düşünün ve değişik boylarda masaları çiziminize yerleştirmeniz gerekiyor olsun. Tüm olası boyları tanımlayabileceğiniz bir dinamik öbek “dynamic blocks” yaratabilirsiniz. Üstüne üstlük, dinamik öbekğiniz “dynamic blocks” size masanın ilave daha farklı boylarını ekleyebilme esnekliğini de sunacaktır.

Dinamik Öbekleri “Dynamic Blocks” tanımlamak biraz zaman alır — tabiki basit şeyleri yaratmak kolay ve hızlıdır, ama karmaşık ve zor şeyler daha uzun zaman ister. Bu sebeple, dinamik öbeklerin “dynamic blocks” en yaygın kullanımı bir öbek kütüphanesi “block library” yaratmaktır. Bu genellikle o anki çiziminiz için dinamik öbek “dynamic block” tanımlamayacağınız anlamına gelir. Bunun yerine; dinamik öbekleri “dynamic blocks” yaratır bilgisayarınıza kaydeder ve sonraki çizimlerinizde kullanırsınız.

Fakat; şayet o anki çiziminizde bir nesnenin bir çok değişik varyasyonunu çizme ihtiyacınız varsa, kendinize zaman kazandırmak için hızlıca bir dinamik öbek “dynamic block” yaratabilirsiniz.

Dinamik Öbekleri “Dynamic Blocks” yaratma işleminin ilk adımı bir öbek “block tanımlamaktır.  İşte dinamik öbekleri “dynamic blocks” yaratma işleminin iş akışı aşağıda:

  1. Öbek kütüphane “block library” çiziminizde veya yeni bir çizimde bir öbek “block” yaratın.
  2. Ev “Home” sekmesini seçin⇒ Öbek “Block” Paneli⇒ Öbek Düzenleyici ”Block Editor” (BEDIT komutu) veya kısaca yarattığınız öbeğe “block” çift tıklayın. Öbek Tanım Düzenleyici ”Edit Block Definition” iletişim kutusunda, öbeğinizi “block”  seçin ve Öbek Düzenleyiciyi ”Block Editor” açmak için OK düğmesine tıklayın. (Aynı zamanda BEDIT komutunu komut satırına yazarak başlayabilir, öbeğinize “block” bir isim verip nesneleri Öbek Düzenleyicide ”Block Editor” yaratabilirsiniz.)
  3. Parametreleri “Parameters” ve ilişkili eylemleri “actions” veya geometrik kısıtları “geometric constrains” ekleyin. Tüm bunlar için size yardımcı olabilecek daha önceden yayımlamış olduğum  dinamik öbek öğreticisine göz atabilirsiniz.
  4. Öbek Düzenleyiciyide ”Block Editor” öbek tanımınızı “block definition” kaydedin.
  5. Öbek Düzenleyiciyi ”Block Editor” kapatın.
  6. Şayet çiziminizde sadece bu öbek “block” bulunacaksa, BASE komutunu kullanarak öbeğin yerleştirme yerinin neresi olmasını istiyorsanız çiziminizin merkez noktasını tanımlayın. Bu nokta genellikle öbek “block” üzerinde bir nokta olur. Bu işlemi (6. Madde) her dosyada bir öbek “block” bulunan öbek kütüphanesi “block library” yaratırken tekrarlayın.
  7. Çizimi kaydedin.

Bu yukarıdaki 7 maddeden oluşan işlemleri tüm öbekler “blocks” için tekrarlayın. Öbekleriniz “Blocks” tanımlandıktan sonra dinamik öbeğinizi “dynamic blocks” çiziminize yerleştirmek “insert” için aşağıdakileri yapın:

  1. O anki çiziminize öbek “block” içeren çizimi yerleştirmek “insert” için ya INSERT komutunu kullanın ya da Tasarım Merkezini kullanarak diğer çizimin içindeki öbeği “block” o anki çiziminize yerleştirin “insert”.
  2. Öbeğin “Block” özel tutamaçlarını “grips” görmek için öbeği “block” seçin. Bu özel tutamaçlar “grips” size öbeği “blocks” nerelerinden tutarak düzenleyebileceğinizi göstereceklerdir.
  3. Genellikle öbeği “block” düzenlemek içinbir tutamacı “grip” tıklar ve sürüklersiniz. Bazı dinamik öbek parametreleri “dynamic blocks parameter” aşağı açılır listeden veya tablodan görünürlüğü /görünmezliği seçmenizi isterler.

Şimdi aşağıdaki şekilde masanın boyunu sündürme “streching” işlemini göreceksiniz.

Dinamik Öbekler "Dynamic Blocks"-2