AutoCAD ‘de Özel KKS “UCS” (Kullanıcı Koordinat Sistemi) Yaratma

AutoCAD ‘in mükemmel (ve eski) özelliklerinden bir tanesi de kendi koordinat sisteminizi tanımlayabilmenizdir. Kendi koordinat sisteminizi tanımlayabilmenizde:

  • 0,0 (orijin) noktasının yerini
  • X ekseninin yönünü
  • Y ekseninin yönünü

tanımlayabilirsiniz.

Özel KKS “UCS” 3 boyutlu 3B “3D” çizimler için ortak bir araçtır. Örneğin, şayet bir evin sivri çatısını çiziyorsanız, orijini (0,0) koordinatını çatının köşesine ayarladığınız ve X ve Y eksenlerini çatının açısına hizaladığınız zaman çizmek çok daha kolay olacaktır. Bununla birlikte, eksenleri döndürmek ve çizimi açılı olarak kolayca yapmak için 2 boyutlu 2B “2D” çizimlerde de özel KKS “UCS” yaratabilirsiniz.

Sekil-1

AutoCAD 2012’de çizime başlarken, sürükleyerek KKS’yi “UCS” taşıyabilir ve döndürebilirsiniz:

  • Orijini taşımak için, KKS’yi “UCS” seçin, orijini (kare tutamacı) tıklayın ve yeni yere tıklayın.
  • X ve Y eksenlerini döndürmek için, KKS’yi “UCS” seçin, eksen tutamaçlarından (dairesel tutamaçlar) bir tanesini tıklayın ve yeni yere tıklayın.

Aksi durumda, UCS komutunu kullanın. UCS komutunu 3B Modelleme “3D Modeling” çalışma ortamında Koordinatlar “Coordinates” panelinin Görüntü “View” sekmesi üzerinde bulabilirsiniz. UCS komutu birçok alt seçeneğe sahip olup; tüm bu alt seçenekler için aynı sekme üzerinde komut düğmeleri vardır:

Sekil-2

  • Dünya: “World:”  Yatay X ekseni, düşey Y ekseni ve orijin ön tanımlı 0,0 koordinatında olmak üzere ön tanımlı KKS “UCS” dir.
  • Orijin: “Origin:” Eksenlerin yönlerini değiştirmeden yeni bir 0,0 noktası ayarlar.
  • Görüntü: “View:” Eksenleri o anki (aktif) görüntü ile hizalar ve orijini rastgele ayarlar.
  • X: Y ve Z eksenlerini o anki (aktif) X ekseni çevresinde döndürür.
  • Y: X ve Z eksenlerini o anki (aktif) Y ekseni çevresinde döndürür.
  • Z: X ve Y eksenlerini o anki (aktif) Z ekseni çevresinde döndürür. Bu seçenek 2 boyurlu 2B “2D” çizimlerde kullanılır.
  • Nesne: “Object:” KKS’yi “UCS” bir nesneye hizalar.
  • Z-Eksen Vektörü: “Z-Axis Vector:” Z ekseni noktalarını belirlemenin bir yoludur.
  • Yüz: “Face:” KKS’yi “UCS” 3 boyutlu 3B “3D” bir katının yüzüne hizalar.
  • 3-Nokta: “3-Point:” Size önce orijini belirleme; daha sonra X ekseninin pozitif yönünü ve en son olarak da Y ekseninin pozitif yönünü belirleme olanağını sağlar. KKS’yi “UCS” yukarıdaki ilk şekilde görülen çatının köşesine ayarlamak için ben bu seçeneği kullandım.

Şayet UCS komutunu başlatırsanız, aşağıdaki veri istemini (uyarıyı) görürsünüz:

KKS’nin orijinini belirleyin veya [Yüz/İsimlendirilmiş/Nesne/Önceki/Görüntü/Dünya/X/Y/Z/Z Ekseni] <Dünya>: “Specify origin of UCS or [Face/NAmed/OBject/Previous/View/World/X/Y/Z/ZAxis] <World>:”

Şayet İsimlendirilmiş “NAmed” seçeneğini seçerseniz, aşağıdaki veri istemini (uyarıyı) görürsünüz:

Bir seçenek girin  [Geri yükle/Kaydet/Sil/?]: “Enter an option [Restore/Save/Delete/?]:”

Özel KKSleri “UCS” kaydetmek, geri yüklemek, silmek ve listelemek için bu seçenekleri kullanabilirsiniz.

Ben bol bol özel KKSleri “UCS” kaydetmenizi tavsiye ediyorum. Bu özelliği (özel KKSleri “UCS” isimlendirerek kaydetme özelliği) bir kez kullandınız mı, bir daha muhtemelen kullanmaktan vazgeçemeyeceğinizi düşünüyorum!

Siz de KKSlerin “UCS” yaratılması ve kullanımı ile ilgili ipuçlarına sahipseniz, yorumlarınızı bırakabilirsiniz!